| Juho-Petteri Kiviranta
Instagram on yksi maailman suosituimmista sosiaalisen median palveluista. Palvelulla on yli miljardi aktiivista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Suomessa Instagramilla on yli 2 miljoonaa käyttäjää, joten tavoiteltavista silmäpareista ei ole pulaa. Instagram on vielä suhteellisen hyödyntämätön kanava yritysmaailmassa. Alustalla on useita tapoja jakaa sisältöä ja olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa, joiden täyttä potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Tämän takia halusin kirjoittaa Instagramin tuomista mahdollisuuksista yrityksen viestinnässä.
Instagram tarjoaa neljä eri tapaa jakaa sisältöä; syöte, stories, IG live ja IG TV. Miten nämä tavat eroavat toisistaan ja miten niitä voidaan parhaiten hyödyntää yrityksen sisällöntuotannossa? Entä mitä pitää ottaa huomioon mainonnassa?
Instagram syöte
Syöte on käyttäjille yleisin tapa jakaa ja selata sisältöä Instagramissa. Syötteen kuvat ovat profiilissa pysyviä, ellei niitä erikseen poisteta tai piiloteta. Instagramilla on kriteerit, jonka mukaan julkaisut järjestetään. Nämä ovat julkaisupäivämäärä ja se, kuinka todennäköisesti käyttäjä on kiinnostunut julkaisusta, johon vaikuttaa muun muassa aiemmat vuorovaikutukset tilin julkaisujen kanssa.
Instagramin syötteessä jaettavaksi sopii parhaiten visuaalinen sisältö, jota voidaan avata enemmän kuvauksessa. Julkaistavien kuvien tulee olla hyvälaatuisia ja oikean kokoisia. Suositeltu kuvakoko Instagram syötteessä on 1080×1080 – 1080×1350.
Julkaisujen kuvauksissa on hyvä käyttää sisällölle relevantteja hashtageja. Oikeiden hashtagien avulla julkaisulla on paremmat mahdollisuudet näkyä myös niille, jotka eivät seuraa tiliäsi. Hyviä vinkkejä hashtagien käyttöön löydät esimerkiksi Hootsuiten blogista.
Instagram stories
Instagram stories on tapa jakaa nopeita viestejä ja päivityksiä, jotka häviävät 24 tunnin kuluttua. Storiesiin sopii julkaistavaksi hieman kevyempi sisältö kuin syötteeseen. Esimerkiksi kurkistukset yrityksen kulissien taakse tai “minun päiväni”- tyyliset tarinat tarjoavat seuraajalle mahdollisuuden tutustua yritykseen paremmin. Suositeltu kuva- ja videokoko Instagram storiessissa on 1080×1920.
Vanhat tarinat eivät suinkaan häviä bittiavaruuteen vuorokauden kuluttua, vaan tallentuvat profiiliin. Vanhoista tarinoista voi tehdä “kohokohdan”, joka voidaan tallentaa profiiliin kaikkien nähtäväksi. Kohokohdat esiintyvät profiilissa pieninä palloina, joten ne kannattaa kategorisoida mielenkiintoisesti ja selkeästi. Kohokohta- pallon kuvan voi päättää itse. Kohokohdat tarjoavat uusille ja vanhoille seuraajille mahdollisuuden elää mielenkiintoisimmat tarinasi uudelleen.
Kuva: Yle Uutiset Instagram
Instagram Live
Instagram Live mahdollistaa suorat videolähetykset tilin seuraajille. Suora lähetys on loistava tapa lisätä vuorovaikutusta seuraajien kanssa ja keskustelua voidaan käydä reaaliajassa. Instagram Live tarjoaa mahdollisuuden jaettuun livelähetykseen toisen käyttäjän kanssa. Toisen käyttäjän seuraajat saavat myös ilmoituksen live-lähetyksen alkaessa.
IG Liveä voi hyödyntää esimerkiksi kyselytuntien pitämiseen. Live formaatin ansiosta kysymyksiä voidaan poimia suoraan yleisöltä. Tulevista live-lähetyksistä kannattaa ilmoittaa etukäteen yleisömäärän turvaamiseksi.
Instagram TV
Instagram TV on verrattavissa Facebook Watchiin. IG TV mahdollistaa pidempien videoiden katselun, sillä syötteessä videon maksimipituus on vain 60 sekuntia. Syötteeseen voidaan kuitenkin julkaista pidempi video, jonka Instagram ohjaa katsomaan loppuun IG TV:n kautta.
Instagram TV on vielä uusi ominaisuus, eikä sen potentiaalista ole otettu vielä kaikkea irti. IG TV mahdollistaa pidempien videoiden julkaisemisen Instagramissa uudelle yleisölle. Instagram TV:hen voi julkaista sisältöä yksinoikeudella, esimerkiksi opastusvideoita yrityksen tuotteen tai palvelun käyttöön.
Kuva: YleX Instagram
Mainostaminen Instagramissa
Sisällön puolesta syötteessä ja storiesissa pätee samat säännöt kuin orgaanisissa päivityksissä. Kuvakoot ovat samat, ja kuvien laatuun on hyvä kiinnittää huomiota. Mainonnassa tulee kuitenkin ottaa huomioon, että yli 20 % kuvasta ei saa olla tekstiä. Tämä pätee sekä syötteeseen että tarinoihin. Tekstin määrän pystyy tarkistamaan kätevästi Facebookin tekstipeittotyökalulla.
Yksi tapa suunnitella mainoksia on tehdä niistä mahdollisimman paljon orgaanisen päivityksen näköisiä. Esimerkiksi tarinat voidaan suunnitella orgaanisesti ja käyttää niitä mainonnassa. Tällöin mainos ei ole suoriltaan tunnistettavissa sellaiseksi ja se sulautuu paremmin muiden päivitysten joukkoon.
Orgaanisella ja maksetulla sisällöllä on Instagramissa eri tarkoitus. Orgaaninen sisältö suunnitellaan pääasiassa nykyiset seuraajat mielessä pitäen. Maksettua sisältöä näytetään käyttäjille, jotka eivät vielä seuraa yritystä. Mainonnan tavoitteena on saada uudet käyttäjät vierailemaan profiilissa tai verkkosivuilla, ja tätä kautta kiinnostumaan yrityksen tuotteista ja palveluista.
Kiitos blogin lukemisesta! Jos kiinnostuit Instagramin markkinointi mahdollisuuksista ja haluat tietää aiheesta lisää, ole rohkeasti yhteydessä!
Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt pian tilaamaan suoraan sähköpostiisi, pysy kuulolla!