| Juho-Petteri Kiviranta
Joulu on perinteisesti vuoden kovin myyntisesonki. Joulusesonki nosti Suomessa vähittäiskaupan kuukausikeskiarvoa 800 miljoonaa euroa vuonna 2018. Suomalaiset käyttävät joululahjojen hankitaan aikuista kohden noin 330 euroa.
Noin joka kolmas suomalainen aloittaa joulun suunnittelun jo syyskuussa, ja verkkokaupan osuus joululahjojen hankinnassa on kasvanut vuosi vuodelta. Vallitsevan tilanteen takia joulun etämyynnin määrän odotetaan kasvavan entisestään. Potentiaalia joulumarkkinoilla riittää, ja näkyvyyttä kannattaa verkossa lisätä hyvissä ajoin ennen sesongin kiihtymistä. Seuraavaksi pohditaan, miten erilaisia digimarkkinoinnin keinoja voi joulumarkkinoinnissa hyödyntää.
Visuaalinen viesti display-mainonnalla
Google Display -verkoston avulla potentiaaliset asiakkaat voidaan tavoittaa passiivisesti, samalla kun he vierailevat suosikkisivustoillaan tai käyttävät mobiililaitteita ja sovelluksia. Display on erinomainen esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin hyödyntämiseen joulukampanjassa. Käyttäjä on voinut vierailla jo yrityksen sivuilla ja selailla erilaisia tuotteita ostamatta vielä mitään. Displayn uudelleenmarkkinoinnin avulla pystyt muistuttamaan sivuilla vieraillutta henkilöä mahdollisesti tekemättä jääneestä ostoksesta.
Display-mainonnassa kuvat ovat pääroolissa. Jouluiseen kampanjaan kannattaa valita korkealaatuisia ja teemaan sopivia kuvia. Kuvien kannattaa olla huomiota herättäviä, jotta potentiaaliset asiakkaat huomaavat ja reagoivat niihin verkkoselailujensa lomassa. Googlen responsiiviset display-mainokset tekevät mainonnan suunnittelusta vaivatonta. Responsiiviset mainokset mukautuvat automaattisesti sijoittelun mukaan, joten laaja näkyvyys on taattu.
Tavoita ostoaikeissa olevat asiakkaat
Googlen hakusanamainonnalla tavoitetaan parhaiten ne henkilöt, joilla on ostosukat jalassa. Asiakkaat etsivät usein tuotteita Googlesta, ja heillä on silloin tarve kyseiselle tuotteelle. Hakusanamainonnalla oman yrityksen tuote on mahdollista saada parhaille paikoille hakutulossivulla, eli ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Hakumainos on oikeassa paikassa oikealle ihmiselle, oikeaan aikaan.
Hakusanamainontaa suunnitellessa on hyvä asettua asiakkaan saappaisiin; millä termeillä minä etsisin kyseistä tuotetta Googlesta? Mitkä asiat ovat minulle tärkeitä? Vastaamalla näihin kysymyksiin ollaan jo pitkällä mainosten suunnittelussa. Jos yrityksen joulukampanjaan kuuluu erityisiä etuja tai muita erottautumistekijöitä, ne on hyvä nostaa mainoksissa esille. Esimerkiksi “Tuotteillamme joulun ajan ilmainen toimitus, tutustu valikoimaan!”. Mitä enemmän tietoa asiakas voi mainoksesta saada, sitä todennäköisemmin mainoksia klikataan.
Hyödynnä somen mahdollisuudet
Ihmiset kuluttavat sosiaalista mediaa ympäri vuoden. Somesta löytyy aina potentiaalisia asiakkaita, jotka voidaan tavoittaa kustannustehokkaasti maksetulla mainonnalla. Somemainonta tarjoaa tarkat kohdennusmahdollisuudet, joten mainosviesti voidaan näyttää juuri oikeille henkilöille. Esimerkiksi elektroniikasta kiinnostuneille voi markkinoida uutta pelikonsolia tai ulkoilijalle vedenpitävää kuoritakkia.
Somemainontaa suunniteltaessa tulee huomioida käytetyt kanavat. Eri kanaville sopii erilainen viesti ja tavoiteltava kohderyhmä vaihtelee. Edellisessä blogissani “Tunnista somekanavien erot ja mahdollisuudet” kävin läpi eri somekanavien erot ja millainen sisältö parhaiten sopii minnekkin. Mainokset on hyvä suunnitella luonnollisen postauksen näköiseksi, jotta se ei hyppää asiakkaan silmään huonolla tavalla.
Kiitos blogin lukemisesta! Jos tarvitset apua joulumarkkinoinnin käynnistämiseen ja suunnitteluun, autamme mielellämme! Tarjoamme nyt maksutonta verkkonäkyvyyden auditointia ja blogissa mainittuja palveluja jouluisin tarjoushinnoin! Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi alapalkin Uutiskirje-osiosta!