← Takaisin

Digimarkkinoinnin muistilista vuodelle 2023

| Juho-Petteri Kiviranta

Vuosi on jälleen vierähtänyt eteenpäin ja on aika nostaa katseet alkavaan uuteen vuoteen 2023. Tuleva vuosi tuo mukanaan muutoksia digimarkkinoinnin toimintakenttään, mutta myös vanhat niksit toimivat seuraavan 12 kuukauden ajan. Tässä blogissa käydään läpi 5 tärkeintä asiaa, joita digimarkkinoijan on hyvä pitää mielessä vuonna 2023.

1. Google Analytics 4 tulee, oletko valmis?

 

Tämän vuoden heinäkuussa vanha Analytics, joka tunnetaan nimellä Universal Analytics, lopettaa datan keruun. Tämän jälkeen ainoa tapa kerätä verkkosivudataa on Google Analytics 4:n kanssa. GA4 kannattaakin ottaa käyttöön mitä pikimmiten, sillä tiedon kerääminen alkaa vasta asennushetkestä. 

2. Nouseva videoiden merkitys

 

Videoiden suosio sosiaalisessa mediassa kasvaa päivä päivältä. Tästä kertoo esimerkiksi Tik Tokin ja Instagram Reels- palveluiden kasvava suosio. Videoiden kasvavan suosion myötä ne kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan vuoden 2023 mainoskatalogiin. Videon avulla pystyt kertomaan paljon enemmän kuin kirjoitetun tekstin ja kuvan kanssa sekä tunteiden luominen on paljon helpompaa. Muista tekstitykset!

3. Alati muuttuva some

 

Sosiaalinen media, kuten muutkin digitaalisen mainonnan kanavat, päivittyvät jatkuvasti. Päivityksiä tulee lähes kuukausittain, jotka joko tuovat lisää ominaisuuksia tai muuttavat tekotapoja. Viime vuonna suurimman mullistuksen kohteena oli Twitter, jossa tuli muutoksia nopealla syklillä sen jälkeen kun Elon Musk osti yhtiön 44 miljardilla dollarilla. Muutoksia on odotettavissa jatkossakin ja mikäli käytätte Twitteriä aktiivisesti, on näitä trendejä hyvä seurata vuonna 2023.

4. Valmiiksi suunniteltu on puoliksi tehty

 

Vanha sanonta on jo muuttunut kliseeksi, mutta se pitää edelleen paikkansa. Vuoden alusta voi aloittaa mainonnan suunnittelun puhtaalta pöydältä ja suunnitella kampanjoita tulevalle vuodelle. Vuosikellon avulla suunnittelet tulevan vuoden selkeästi, joka huomattavasti helpottaa markkinointitoimenpiteiden tekoa. Varautumalla esimerkiksi tämän blogin 1- kohtaan jo nyt säästät paljon aikaa ja vaivaa heinäkuulta.

5. Tarkista verkkosivujen toimivuus

Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä on omat verkkosivut ja niiden kunto. Latautuuko sivut tarpeeksi nopeasti? Mikä on palvelinten vastausaika? Toimivatko linkitykset? Onko verkkosivuilla rikkinäisiä sivuja? Toimiiko navigaatio? Ja ehkä mikä tärkeintä, ovatko sivut käyttäjäystävälliset? Google on viimeaikaisten päivitysten myötä keskittynyt yhä enemmän asiakkaiden käyttäjäkokemukseen laskeutumissivuilla. Sivujen laadukas sisältö on edelleen kaiken a ja o, mutta yhä tärkeämmäksi muodostuu asiakkaiden kokemus tämän sisällön äärellä.

 

Kiitos blogin lukemisesta!

Blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukausi. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta!