← Takaisin

Aloita markkinointisyksy oikealla jalalla

| Juho-Petteri Kiviranta

Suomen kesä on lyhyt ja sateinen, sanotaan. Vaikka tämä vuosi oli muita lämpimämpi, lyhyys pitää edelleen paikkansa ja syksy kolkuttelee jo ovella. Kesällä ihmiset lomailevat, mutta yritys jatkaa menoaan läpi suven. Kuten viime vuoden blogissa totesin, hiljainen markkinointikesä kannattaa välttää. Kesällä mainoskampanjoihin tehdään usein muutoksia, mutta mitä kannattaa huomioida kun palataan arkeen? Lue blogi ja ota vinkit talteen.

 

1. Tarkista kesän tulokset

 

Lomalta paluun yhteydessä kannattaa tarkistaa kesän tulokset. Miltä tulokset ovat kesän aikana näyttäneet, onko havaittavissa kasvua tai laskua? Kannattaa myös vertailla tuloksia viime kesään verrattuna. Onko kasvua tai laskua ja mistä se voisi johtua? Jotkin alat hiljenevät enemmän kesällä kuin toiset ja tämä vaikuttaa luonnollisesti mainoskampanjoiden menestykseen. Esimerkiksi B2B- toiminnan hakumäärät laskevat kun taas esimerkiksi ilmalämpöpumppujen kysyntä on huipussaan. Tähän on saatettu valmistautua jo etukäteen, josta päästään seuraavaan kohtaan.

 

2. Huomio budjetin muutokset

 

Kausivaihtelun takia kampanjoiden budjettia kannattaa säätää tilanteen mukaan. Budjettia kannattaa aina kohdistaa meneillään olevan sesongin mukaan. Jos yritys tarjoaa vain sellaisia tuotteita tai palveluja, joiden menekki kesällä on heikkoa, kannattaa kampanjat kuitenkin jättää päälle vaikka sitten pienellä budjetilla. Mainontaahan ei kannata tauottaa koko kesän ajaksi, koska muuten esimerkiksi Google Ads menettää koneoppimiseen kerättyä dataa. 

Kannattaa siis syksyn alkaessa tarkastella budjetteja uudelleen, tuleeko niitä korottaa vai pitäisikö niitä kohdistaa eri tavalla. Budjetti on yksi mainonnan suoriutumiseen vaikuttava tekijä, joten se kannattaa olla mahdollisimman pian kunnossa.

 

3. Huomio kausivaihtelu viestinnässä

 

Budjettien muutosten jälkeen kannattaa tarkistaa mainonnassa käytetty viestintä. Löytyykö mainoksia, joissa mainitaan kesätarjous? Fiilistelläänkö kuvissa kesäsäällä? Onko teksti kesäkauteen sopivaa? Syksyä varten nämä kannattaa muuttaa enemmän vuodenaikaan sopiviksi. Ihmisiin iskee helpommin nykyiseen kauteen sopiva viestintä ja kesäiset kuvat kun ulkona sataa vaakasuoraan saattavat aiheuttaa ihmetteleviä reaktioita. Ajan tasalla oleva markkinointiviestintä kertoo asiakkaalle, että yrityksen toiminta on aktiivista ja luo hyvän mielikuvan. 

 

4. Suuntaa katse tulevaan

 

Syksy tuo usein yrityksiin uudet tuulet. Lomien jälkeen palataan töihin ja lähestytään loppuvuotta uudella strategialla. Myös mainonnassa kannattaa suunnata katseet tulevaan ja alkaa jo pyörittelemään ideoita uusista kampanjoista. Esimerkiksi Black Friday on kirjoitushetkellä hieman yli kolmen kuukauden päästä. Kannattaa jo nyt miettiä mahdollisia tarjouksia ja alkaa suunnittelemaan kampanjoita. Katsauksen voi luoda myös yrityksen vuosikelloon ja suunnitella näiden raamien mukaan loppuvuoden markkinointia. 

 

Kiitos blogin lukemisesta!

Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas viikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta!