← Takaisin

Digitaalisen markkinoinnin uutiskatsaus – Syyskuu 2023

| Petra Niemi

Haluatko tietää mitä on tapahtunut digitaalisen markkinoinnin kanavissa lähiaikoina?

Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme tuoreimpia päivityksiä Googlessa sekä some-alustoilla, kuten Meta (Facebook, Instagram & WhatsApp), LinkedIn, X (Twitter), TikTok ja Pinterest. Näiden päivitysten joukossa on muun muassa uusia mainostyökaluja sekä tapoja lisätä mainoksiin tai julkaisuihin sitoutumista. Teksti on jaettu eri alustojen mukaan, joten voit lukea halutessasi vain ne, jotka kiinnostavat eniten!

 

Meta; Facebook, Instagram & WhatsApp

 

Meta lisää mainostajille uusia mainonnan optimointityökaluja, joihin kuuluvat muun muassa vaihtelevat kampanjabudjetit ja asiakkaiden ohjaaminen tehokkaammin ostoksille esimerkiksi suorilla linkeillä tuotteisiin.

Instagram testaa mahdollisuutta jakaa kommentteja omaan IG-tarinaan mistä tahansa julkisesta postauksesta tai Kelasta.

Lisäksi testissä on vaihtoehto, jossa käyttäjät voivat lisätä omia kuviaan ja videoitaan toisen käyttäjän olemassa olevaan julkaisuun. Lisäykset julkaistaan kuitenkin vain siinä tapauksessa, että julkaisun alkuperäinen tekijä on lisäyksen hyväksynyt.

WhatsApp lanseerasi ‘Kanavat’ yli 150 maassa. Kanavat mahdollistavat käyttäjien pysymisen ajan tasalla heitä kiinnostavista aiheista. Kanavat ovat yksisuuntaisia ja ne toimivat reaaliaikaisena uutis- ja tiedotepalveluna erillisessä välilehdessä.

 

LinkedIn

 

Media Ratings Council (MRC) on auditoinut ja vahvistanut LinkedInin mainonnan mittaustapoja. Auditoinnin seurauksena LinkedIn on saanut MRC-hyväksynnän neljälle näyttömainosten mittarille: bruttonäyttökerta, nettoimpressio, bruttonapsautus ja nettonapsautus työpöytäkoneessa, mobiiliverkossa ja mobiilisovelluksen sisällä. Hyväksyntä koskee sponsoroituja sisältömainoksia, tekstiä ja dynaamisia mainosmuotoja. Jo tämä tuo lisää uskottavuutta LinkedInin mainonnalle ja sen seurannalle, mutta LinkedInin tavoitteena on saada hyväksyntä kaikille mainosmuodoille.

 

X (Twitter)

 

Elon Muskin visio tehdä X:stä “kaiken kattava”-sovellus on vielä kaukana. On todennäköistä, että maksutapahtumat helpottuvat ja X pyrkii satsaamaan enemmän videosisältöön parantamalla videoiden löydettävyyttä ja päivittämällä suoratoisto-vaihtoehtoja. Samalla se harkitsee uutta käyttöliittymää, joka korostaisi paremmin sen omaa TikTok-tyylistä kokoruutunäyttöä.

Tavoitteena on saada enemmän sitoutumista videojulkaisuihin ja parannettava niiden löydettävyyttä. Erityisesti livestriimien löydettävyyttä halutaan lisätä, koska tällä hetkellä käyttäjä ei saa ilmoitusta käynnissä olevasta livestriimistä. X aikoo korjata tämän mahdollisesti näyttämällä ilmoituksia näistä käyttäjän aikajanan yläpuolella kuten Spaces.

 

TikTok

 

TikTok ilmoittaa uusista muutoksista EU-käyttäjille, jotka ovat EU:n digipalvelusäädöksen mukaisia. Muutokset voivat merkittävästi muuttaa EU-käyttäjien kokemusta. EU-käyttäjät voivat pian poistaa personoinnin sovelluksesta, mikä tarkoittaa, että heidän “For You” ja LIVE -suositukset eivät perustu enää heidän toimintaansa. TikTok sulkee myös personoidun mainonnan EU-käyttäjiltä, jotka ovat 13-17-vuotiaita.

 

Pinterest

 

Pinterest esittelee uusia mainostyökaluja ja luovia vaihtoehtoja lanseeraamalla muun muassa “Showcase” ja “Kysely” -mainoksia tarjotakseen enemmän sitoutumisvaihtoehtoja virtauksessa. Showcase-mainokset houkuttelevat käyttäjiä sitoutumaan mainokseen pyyhkäisemällä nähdäkseen lisää tietoa tuotteesta. Kysely-mainokset puolestaan kannustavat käyttäjiä sitoutumaan tarjoamalla mainoksessa heille relevantteja kysymyksiä.

 

Google & YouTube

 

Google-haku hienosäätää FAQ- ja HowTo-tulosten näyttöä. FAQ (usein kysytyt kysymykset) “rikkaat tulokset” poistetaan pääosin useimmilta verkkosivustoilta, kun taas HowTo (miten tehdä) -tulokset poistetaan kokonaan hakutuloksista mobiililaitteissa.

Googlen “rikkaat tulokset” ovat hakutoiminto, joka esittelee verkkosivujen sisältöä tarkemmin. Tästä esimerkkinä reseptien valmistusaika tai tuotteen saamat arvostelut. Mikäli näitä mahdollisuuksia haluaa hyödyntää itse, on se vaatinut hieman ylimääräistä työtä verkkosivujen koodissa.

Syy siihen, miksi Google vähentää näitä tuloksia, on tarjota käyttäjille yhdenmukaisempi hakukokemus. Google ilmoitti, että se näyttää FAQ- ja HowTo rikkaita tuloksia vain korkean auktoriteetin omaaville terveysalan verkkosivustoille ja viranomaisten verkkosivustoille.

Google on lisännyt uuden tekoälytyökalun, joka auttaa videomainosten suorituskyvyn optimoinnissa. Nimeltään ‘Creative Guidance’ arvioi videosi ja antaa palautetta siitä, miten voit parantaa suorituskykyä.

YouTube:ssa on nyt vaihtoehto laajennetulle linkkiluettelolle. Sisällöntuottajat voivat lisätä enemmän ulkoisia linkkejä kanavansa ylätunnisteeseen.

 

 

Lähteet ja lisätietoa aiheista:

Meta

LinkedIn

X

TikTok

Pinterest

Google

YouTube