| Saija Mahon
Heinäkuun lopulla Google AdWords mainontatyökalu uudistui ja muutti nimeään muotoon Google Ads. Elokuun lopulla laajennettujen tekstimainosten merkkimääriä muutettiin niin, että mainostajan käytössä on huomattavasti enemmän tekstitilaa. Kahden 30 merkkiä sisältävän otsikon sijaan niitä on kolme, sekä maksimissaan 90 merkin kuvausrivejä on yhden sijaan nyt kaksi.
Hakusanatyyppi Exact Match muuttuu
Google on ilmoittanut seuraavasta merkittävästä muutoksesta, joka tulee vaikuttamaan mainostajan kontrolliin hakukampanjoissa.
Googlen hakukampanjoissa exact match -hakusanatyyppi on ollut erinomainen tapa kontroloida sivuille tulevia mainosklikkejä. Kun kampanjan dataa on kertynyt tarpeeksi ja on huomattu että tietty hakutermi tuo haluttua liikennettä verkkosivuille, on hakusana kannattanut asettaa exact match-hakusanatyypiksi.
Tällä hetkellä exact match –hakusanatyyppi nimensä mukaan sallii mainoksesi näkyä ainoastaan hakutermin ollessa sama, kuin mitä mainosryhmään on asetettu.
Muutoksen jälkeen hakusanatyyppi antaa itse Googlelle enemmän valtaa päätellä, mitä hakija etsii. Jatkossa Google näyttää mainoksesi samojen hakutermien lisäksi myös hakutermeillä, jotka ovat läheisiä muunnelmia hakusanasta, sisältäen hakusanan synonyymit, parafraasit sekä haut, joilla on sama tarkoitus exact match -hakutermin kanssa.
Muutos alkaa englanninkielisistä hakusanoista lokakuun 2018 aikana.
Mitä mainostajan pitää ottaa huomioon Exact Match -hakusanatyyppimuutoksen jälkeen?
Välttääksesi mahdolliset turhat klikit, on suositeltavaa kiinnittää erityistä huomiota exact match -tyyppisten hakusanojen sallimiin hakutermeihin. Mikäli joukossa on yrityksellesi epärelevantteja hakusanoja, lisää ne negatiivisiksi hakusanoiksi valitsemiisi kampanjoihin tai mainosryhmiin. Negatiivisten hakusanojen avulla voit poissulkea sanoja, joita haettaessa et halua mainostesi näkyvän.
Lähde: Searchengineland