| Juho-Petteri Kiviranta
Tekoälyn avittamat työkalut ovat viimeisintä huutoa ja markkinajohtajana Google pyrkii jatkuvasti olemaan muutoksen etunenässä. Viime kuun blogissa kirjoitimme Googlen vastauksesta ChatGPT:lle ja mitkä sen potentiaaliset vaikutukset ovat orgaanisten hakujen kannalta. Tässä kuussa luomme katsauksen mainonnan puoleen ja tekoälyn käyttämiseen hakumainonnassa.
Mistä on kyse?
Google on helmikuun lopulla julkaissut uusia tekoälyä apuna käyttäviä työkaluja Google Adsiin. Yksi näistä työkaluista luo automaattisesti elementtejä mainoksiin Googlen tekoälyä hyödyntäen. Näihin elementteihin kuuluu responsiivisissa hakumainoksissa otsikot ja kuvaukset. Tekoälyn avulla Google näyttäisi sekä parhaiten toimivia otsikoiden ja kuvausten yhdistelmiä (jota se on jo tehnyt), että loisi uusia variantteja esimerkiksi laskeutumissivua tai hakutermiä hyödyntäen.
Työkalu on tällä hetkellä avoimessa beta- kokeilussa kaikille englanninkielisille tileille. Muita kielivaihtoehtoja on Googlen mukaan tulossa myöhemmin tänä vuonna. Jos ominaisuutta haluaa käyttää, tämä pitää laittaa päälle kampanja-asetuksissa. Vastavuoroisesti jos ominaisuutta ei halua käyttää, se ei ole pakollista.
Mitä vaikutuksia tällä on?
Kuten minkä tahansa uuden päivityksen myötä, konkreettisia vaikutuksia on vielä toistaiseksi vaikea arvioida. Kuitenkin Googlen mukaan heidän datansa näyttää, että työkalun avulla asiakkaat olisivat konvertoineet noin 2% enemmän vanhaan tapaan nähden. Tarkempia tuloksia ja alan yleistä mielipidettä työkalusta pitänee kuitenkin odottaa hetken, varsinkin siihen asti kunnes useampi kieliversio tästä on julkaistu.
On myös tärkeä huomauttaa, että mainostaja voi nähdä luodut elementit ja voi vaikuttaa siihen mitkä näkyvät ja mitkä eivät. Vaikka työkalun on tarkoitus keventää taakkaa ja luoda tehokkaampia mainoksia, on kuitenkin hyvä että itse mainostajalla on edelleen viimeinen sana siitä, millaisena mainos voi potentiaalisesti hakutuloksissa näkyä.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan tämän käyttökokemuksia sekä muita tapoja, jolla Google vääjäämättä tulee hyödyntämään tekoälyä tulevaisuudessa.
Lähde: Search Engine Journal. Matt G. Southern helmikuu 27, 2023
Lähde: Google Ads Help