← Takaisin

Google päivittää mobiilin hakutulossivua – miten tämä vaikuttaa mainontaan?

| Juho-Petteri Kiviranta

Aiemmin lokakuussa Google ilmoitti päivityksen tapaan, jolla asiakkaat selailevat hakuja hakutulossivuilta mobiililaitteilla. Ennen hakutulossivut oli eritelty toisistaan samalla tavalla kuin tietokoneella selatessa (sivu 1, 2, 3 jne.). Parin viikon kuluttua Amerikassa tämä muuttuu “loputtomaksi scrollaukseksi”. Nimi on hieman harhaanjohtava, sillä päivityksen avulla käyttäjä voi selata noin neljän sivun edestä tuloksia putkeen. Vasta tämän jälkeen käyttäjän tulee painaa “katso lisää” nappia, jos hän haluaa nähdä enemmän tuloksia. Ominaisuutta ei ole vielä saatavilla Amerikan ulkopuolella, mutta päivityksen odotetaan leviävän muihin maihin ja muille kielille vuoden 2022 aikana.

 

Mitä vaikutuksia tällä on mainontaan?

 

Koska ensimmäiset neljä sivua käytännössä muodostuvat yhteen, herättää tämä tietenkin kysymyksiä mainosten näkyvyydestä. Googlen mukaan se aikoo järjestellä uudestaan mainosten määrää, jotka voivat näkyä sivujen ylä- ja alareunassa. Ilmeisesti mainoksia voi näkyä enemmän sivujen yläreunassa, mutta ne vähentyvät alareunassa, kun päästään toista sivua pidemmälle. Tämä tarkoittaa sitä, että mainokset voivat näkyä useampaan kertaan samalla haulla. Tuloksia tarkastellessa tämä voi tarkoittaa mobiilin näyttökertojen kasvamista, mutta klikkausprosentin laskemista. Koska päivitys on vasta tulossa, käytännön vaikutuksia on vielä vaikea sanoa varmaksi.

 

Kiinnostavaa on myös nähdä, miten tämä vaikuttaa orgaaniseen löydettävyyteen. Koska yhä useampi tekee Google- hakuja mobiililaitteen kautta, niin ehkä jatkossa sijoitus hakutulosten toisen sivun alkupäässä ei ole enää niin kamala. Jos asiakkaan selailua ei rikota napinpainahduksilla, hän mitä todennäköisimmin selailee hakutuloksia pidemmälle. Tämä on toki pelkkää spekulaatiota tässä vaiheessa ja tavoite tottakai on aina päästä ensimmäiselle hakutulossivulle. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan muutoksen vaikutuksia ja vääjäämätöntä rantautumista Suomen kamaralle.

 

Kiitos blogin lukemisesta!

Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas viikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta!