← Takaisin

Google jättää hyvästit laajennetuille tekstimainoksille

| Juho-Petteri Kiviranta

Uusi päivä, uusi ilmoitus Googlen päivityksestä. Viime kuun loppupuolella Google ilmoitti, että laajennentut tekstimainokset poistuvat käytöstä ensi vuoden kesällä. Tämän jälkeen käyttäjät voivat luoda ainoastaan responsiivisia hakumainoksia.

Mikä laajennettu tekstimainos?

Jos Google Ads ei ole sinulle tuttu, saatat ihmetellä miten responsiivinen hakumainos eroaa laajennetusta tekstimainoksesta. Jälkimmäisenä mainittu tuli mainostajien saataville vuonna 2016, joka mahdollisti kolmen otsikon ja kahden kuvauksen luomisen. Mainoksen luoja sai päättää mihin järjestykseen otsikot ja kuvaukset asettuivat. Huomioitavaa on, että kolmas otsikko ja toinen kuvaus eivät näy joka asettelussa. Mainos näytti kokonaisuudessa suunnilleen tältä:

Responsiivinen mainos puolestaan luodaan siten, että ohjelmaan syötetään erinnäisiä variaatioita sekä otsikoista että kuvauksista. Näistä vaihtoehdoista Google valitsee, millaisen variaation mainoksesta näyttää, kun käyttäjä on tehnyt haun. Responsiiviset mainokset tarjoavat mahdollisuuden lukita otsikoita ja kuvauksia tiettyihin kohtiin, joten pieni kontrolli säilyy mainosten luojalla.

Mitä tämä muutos tarkoittaa?

Kun muutos astuu voimaan 30 kesäkuuta 2022, mainostajat voivat luoda ja muokata ainoastaan responsiivisia hakumainoksia. Laajennetut tekstimainokset eivät poistu tilitä ja niitä voi vielä laittaa tauolle ja takaisin päälle. Mainosten luominen ja muokkaaminen ei kuitenkaan enää onnistu heinäkuusta alkaen.

Miten tähän kannattaa reagoida?

Kirjoitushetkellä muutokseen on aikaa noin yhdeksän kuukautta, joten laajennettuja tekstimainoksia ehtii vielä luomaan, muokkaamaan ja testaamaan. Suositus onkin ollut, että mainosryhmästä löytyisi vähintään kaksi laajennettua tekstimainosta ja yksi responsiivinen. Ennen kuin muutos astuu voimaan, kannattaa luoda ikivihreitä mainoksia, jotka voi jättää mainosryhmiin rullaamaan. Myöskin ennen muutosta on hyvä varmistaa, että jokaisesta mainosryhmästä löytyy vähintään yksi responsiivinen mainos ja sen luonti tulee tutuksi. Vaikka päivitys viekin osittain kontrollia pois mainostajalta, responsiiviset mainokset yleensä tuovat parhaimmat tulokset mainosryhmittäin. Kannattaa myös hyödyntää edellä mainittua vinkkiä otsikoiden ja kuvausten lukittamisesta.

 

Kiitos blogin lukemisesta!

Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas viikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta!