← Takaisin

Käyttökokemuksen merkitys korostuu Googlen tulevassa päivityksessä

| Juho-Petteri Kiviranta

Google arvioi ja asettaa verkkosivuja järjestykseen hakutulossivuilla usean mittarin mukaan. Näitä ovat muun muassa hakutulokseen vastaaminen oikealla hakusanalla ja laskeutumissivun toimiminen eri alustoilla. Googlen ja muiden hakukoneiden päämääränä on tarjota hakijalle paras mahdollinen tulos, kun hän tekee hakukoneessa haun. Tässä painaa eniten se, että kyseinen sivu vastaa hakijan kysymykseen tai tarpeeseen. Toisena lähes yhtä tärkeänä asiana on laskeutumissivujen toimivuus. 

Kesäkuussa Google julkaisee uuden päivityksen, “Page Experience Update”:n. Tämä päivitys keskittyy siihen, millainen kokemus hakijalla on kun hän vierailee sivulla. Tämä tulee olemaan yksi merkittävästi vaikuttava tekijä siihen, miten verkkosivu näkyy Googlen hakutuloksissa. Päivityksen yhteydessä Google testaa visuaalisen tunnisteen näyttämistä niille sivuille, joilla on hyvä käyttökokemus. Google uskoo tällä olevan merkitystä, kun hakija valitsee millä sivulla haluaa vierailla. Visuaalisen tunnisteen omaavat sivut tulevat varmasti erottumaan edukseen hakutuloksissa. Miten tähän päivitykseen tulisi valmistua? Mitkä tekijät vaikuttavat sivuston toimivuuteen ja miten asiakaskokemusta voidaan parantaa?

 

Nopeus on valttia

Yksi tärkeimmistä asioista sekä Googlelle että sivuvierailijalle on se, miten nopeasti sivusto latautuu. Yleisesti suositeltu aika, jossa sisällön tulisi latautua on alle 3 sekuntia. Sivujen nopeuden mobiilissa ja pöytäkoneilla voi tarkistaa kätevästi Googlen PageSpeed Insightista. PageSpeed Insight korostaa ongelmakohdat ja antaa vinkkejä niiden korjaamiseen. Tulokset kannattaa jakaa oman verkkosivun kehittäjän kanssa, jotta he voivat tehdä tarvittavat parannukset.

Useassa tapauksessa ongelmia aiheuttavat liian suuret kuvatiedostot. Tämän välttämiseksi kannattaa ladata kuvat sopivassa tiedostomuodossa (JPEG/JPG valokuviin ja PNG logoihin ja figuureihin). Liian isot kuvatiedostot voit bongata sivuiltasi esimerkiksi Screaming Frog SEO Spider -työkalun avulla.

 

Vaivatonta selailua

Käyttäjäkokemuksen kannalta kannattaa varmistaa, että tarvittavat tiedot on saatavilla helposti ja liikkuminen sivujen välillä onnistuu vaivattomasti. Tiedon tulisi olla saatavissa mahdollisimman vähäisen klikkauksen takana. Tämä tarkoittaa sitä, että sivuston rakenteen suunnitteluun tulee kiinnittää huomiota ja sisäisten linkitysten käyttö tulee olla tehokasta. Pudotusvalikoiden käyttäminen päänavigoinnissa on hyvä tapa, joka helpottaa käyttäjän liikkumista sivuilla. Myös hakutoiminnon lisääminen sivuille parantaa käyttäjäkokemusta. 

 

Muista mobiili

Käyttäjät suorittavat entistä enemmän hakuja mobiililaitteidensa kautta. Tästä syystä on tärkeää, että sivut ovat mobiiliystävälliset ja toimivat alustalla sujuvasti. Google Search Consolen mobiilisoveltuvuuden testin avulla tarkistat sivujen toimivuuden mobiilissa. Search Consolesta saat myös tarkemman raportin sivujen mobiilitoimivuudesta. Sivujen responsiivisuutta voi testata helposti tietokoneella ilman erillisiä ohjelmia. 

  • avaa verkkosivusi
  • pienennä selainikkuna
  • ala pienentämään ikkunaa oikealta vasemmalle 

Jos sivusto reagoi hyvin muutoksiin, se on responsiivinen ja pitäisi toimia mobiilissa.

 

Mietityttääkö yrityksesi näkyvyys Googlessa?  Mahon Digital tarjoaa ilmaisen Google-näkyvyyden auditoinnin! Katsotaan yhdessä, miten yrityksenne löytyy Googlesta ja miten verkkosivunne tukevat tällä hetkellä digimainontaanne. Lue lisää auditoinnista ja tilaa maksuton tilannekatsaus täältä!

 

Kiitos blogin lukemisesta!

Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta täältä!