| Saija Mahon
Asiakkaat siirtyvät yhä enenevissä määrin sähköisiin kanaviin, joka asettaa yrityksille uudenlaisia haasteita: Miten palvella nykyisiä ja tulevia asiakkaita monikanavaisesti? Mitä monikanavainen liiketoimintamalli käytännössä tarkoittaa? Miten monikanavamalli käytännössä luodaan?
Mahon Digitalin perustaja Saija Mahon kertoo tekniikoista, jotka voivat auttaa yrityksiä suunnittelemaan tehokkaan markkinointistrategian, joka huomioi monia relevantteja myyntikanavia brändin kasvattamiseksi:
Integroitu lähestymistapa
Monet yritykset ovatkin jo ymmärtäneet, että ollakseen kilpailukykyisiä, heidän tulee omaksua ja sopeutua uusiin, nykyaikaisiin markkinointikanaviin lisätäkseen brändinsä tietoisuutta, ja kasvattaakseen sen myyntiä tehokkaasti.
Vaikka yritys pystyisikin tavoittamaan uusia (ja olemassaolevia) asiakkaita websivustojen, mobiililaitteiden tai sosiaalisen median avulla – olisi suositeltavaa että näitä kanavia käytettäisiin hyväksi ns integroidun lähestymistavan avulla. Yritysten tulisi varmistaa, että kaikki relevantit kanavat toimivat tehokkaasti yhdessä, ja täydentävät toisiaan yrityksen kasvun kehittäjinä. Liiketoiminnan monikanavaisuus on luonut yrityksille tarpeen suunnitella saumattomia, monikanavaisia markkinointistrategioita.
Miten voimme pysyä askeleen edellä?
Jotta voimme varmistaa menestyksekkään vuoden (ja tulevat vuodet) liiketoiminnallisten tavoitteiden osalta, olemme listanneet muutamia tekniikoita, joihin yritysten tulisi keskittyä:
- Perusteet kuntoon – Varmista, että (perinteinen) e-commerce sivustosi on helppo navigoida ja sisältää voimakkaita toimintakehotuksia (CTAs -> call to actions) ja että yhteystiedot ovat näkyvillä selvästi. Toinen vahva näkökulma on kuinka tehokas digitaalinen markkinointistrategia on suunniteltu? Löytyykö sivustosi hakukoneiden ensimmäisiltä sivuilta?
- Varmista, että sivusto on optimoitu mobiililaitteille – Voi olla vaikeaa tai epärealistista optimoida koko sivusto aluksi kaikille laitteille (jos tätä ei ole jo tehty ennestään), ja sen takia onkin tärkeää, että edes osa verkkosivuista ovat responsiivisia, ja sopivat niin toimistotietokoneille kuin mobiililaitteillekin. Parasta olisi tottakai, että koko sivusto olisi alusta saakka suunniteltu ja rakennettu mobiililaitteet mielessä.
- Toimistusvaihtoehdot – Jos mahdollista, anna kuluttajille vaihtoehtoja siitä, miten he haluavat vastaanottaa tilaamansa tuotteet -> Lähetetäänkö suoraan postin kautta kotiin, vai voisiko asiakas kenties kerätä tuotteet lähikaupastaan? Mitä joustavampia brändit ovat asiakaskuntaansa kohtaan, sitä lojaalimpia kuluttajat ovat tulevaisuudessakin.
- Käytä sosiaalista mediaa – Riippuen liiketoiminnan luonteesta, sosiaalisen median kanavat ovat potentiaalisesti oivia liiketoiminnan kasvattajia, ja erityisesti bränditietoisuuden kasvattajia. Sosiaalinen media ei välttämättä ole paras suoran myynnin kanava, mutta antaa hyvän tilaisuuden kohderyhmän kanssa kanssakäymiseen, keskustelun luomiseen ja ns virtuaaliseen asiakaspalveluun.
- Tabletit ja älypuhelimet – Tarjoa esimerkiksi tabletteja myymälässä asiakkaiden saataville, jotta he voivat selata tuotevalikoimaa ja vaikkapa tallentaa lempituotteensa verkkoon ’toivelistalle’. Tämä taktiikka luo suuren, ja uudenlaisen tilaisuuden kasvattaa lisämyyntiä. Niinsanottu ’sohvakaupankäynti’ (monet kuluttajat nauttivat illastaan sohvalla, tabletin seurassa TV:tä katsellessaan…) on myös tärkeä ja kasvava osa verkossa myyntiä, joten näitä lähteitä ei voida jättää huomiotta.
- Testaa, testaa ja testaa – Riippumatta alustasta (verkko, mobiilisivusto, tabletti jne), jatkuva markkinointitaktiikoiden testaaminen on tärkeää vahvan ROIn varmistamiseksi. Testaa viestintää ja toimintakehotuksia, sisältöä, navigointi-mahdollisuuksia ja sivun ulkoasuja. Varmista, että tuloksia seurataan, mitataan ja että tehokkuusmittarit ovat paikallaan.