| Juho-Petteri Kiviranta
Kesällä ihminen lepää, mutta lepääkö yritys?
Kesä on viimein saapunut Suomeen! Juhannuksen hiipiessä lähemmäksi yhä useammat suuntaavat katseensa jo ansaittuun lomaan. Voiko yritys hiljentyä kuuntelemaan käen kukkumista kesäkuukausiksi?
Heinäkuussa Suomen B2B-kaupankäynti perinteisesti hiljenee hetkeksi. Useimmat ajoittavat lomansa kesän lämpimimpään kuukauteen ja projektit ja myynti jäävät tauolle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että yrityksen viestintä sekä markkinointi voivat pysähtyä kesäksi. Yrityksillä ei välttämättä ole suvella ostoshortseja jalassa, mutta omasta olemassaolostaan on hyvä muistutella. Älylaitteet kulkevat mukana mökeillä ja maakuntamatkoilla, joten digitaalista markkinointia on mahdollista hyödyntää lomasta huolimatta.
Minkälainen sisältö puree kesällä?
Kaikessa markkinoinnissa on tärkeä muistaa kenelle viesti kohdennetaan. Lomailija kannattaa pitää lomatunnelmissa, ja ujuttaa viesti kesäisiin kuviin. Aivot eivät lomallakaan ole täysin nollassa bisneksen suhteen, joten oikeanlaisella viestinnällä jäät mieleen ja syksyllä sinua odottavat hyvin kypsennetyt liidit.
Älä anna maksetulle mainonnalle lomaa
Digitaalinen mainonta tehoaa kesälläkin kuin hyttysmyrkky metsässä. Siksi mainontaa ei kannata tauottaa kesän ajaksi, vaan suunnitella vuodenaikaan sopivaa sisältöä. Varsinkaan Google Ads -kampanjoita ei kannata tauottaa pitkäksi ajaksi, koska Google analysoi dataa mainoksista jatkuvasti ja tekee tiettyjä optimointeja sen perusteella. Näiden tietojen perusteella Google osaa sijoittaa mainokset paremmin, jolloin mainoksista saapuvan liikenteen laatu kasvaa. Samalla mainosten kustannustehokkuus paranee ja kaupan mahdollisuus nousee. Kampanjan ollessa tauolla pitkään analyyseistä saatu hyöty menetetään. Google joutuu aloittamaan optimoinnit alusta ja tämä näkyy tuloksissa negatiivisesti. Samat säännöt pätevät myös somemainonnassa. Mitä kauemmin mainoskampanjat ovat päällä, sitä paremmat mahdollisuudet niillä on menestyä. Älä siis tauota, vaan muokkaa.
Valmiiksi ajastettu on puoliksi lomalla
Digitaalisten viestintävälineiden lomaystävällisin ominaisuus on päivitysten ajastaminen. Tasainen julkaisutahti on tärkeää kesälläkin, ja laiturin nokassa seuraajilla on enemmän aikaa perehtyä sisältöösi. Facebookilla on sisäänrakennettu työkalu, jonka avulla päivitysten kirjoitus ja ajastus onnistuu helposti. Instagramilla ajastuksen voi tehdä Creator Studiossa ja Twitterissä Tweetdeckillä. LinkedInin kanssa voi käyttää kolmannen osapuolen työkaluja. Kolmannen osapuolen ohjelmilla useamman kanavan päivitys onnistuu kätevästi samasta paikasta. Ohjelmia on monta kuten Hootsuite, Later ja Buffer. Hootsuite tarjoaa esimerkiksi eri kokoisia paketteja yrityksen koosta riippuen.
Kiitos blogin lukemisesta! Mahon Digitalin blogien uusi aikakausi on saapunut. Joka kuukauden kolmas keskiviikko verkkoon tipahtaa uusi kirjoitus Juho-Petteri Kivirannan kynästä (tarkemmin näppäimistöstä) digitaalisen markkinoinnin maailmasta. Pystyt pian tilaamaan uusimmat blogit suoraan sähköpostiisi, pysy kuulolla!