| Juho-Petteri Kiviranta
Sosiaalinen media on yrityksille hyödyllinen alusta. Some mahdollistaa ajantasaisen tiedotuksen, reagoinnin päivän polttaviin keskusteluihin ja ripeän asiakaspalvelun. Jos käytössä on useampi kanava, saattaa näiden hallinta ja organisointi aiheuttaa päänvaivaa. Tässä blogissa käyn läpi vinkkejä somen hallintaa, jotka helpottavat strategian suunnittelua ja antavat polttoainetta ideointiin.
Valmiiksi suunniteltu, puoliksi tehty
Vanha sananlasku pitää edelleen paikkaansa. Varsinkin sosiaalisen median kanavissa aiheiden suunnittelu etukäteen nopeuttaa ja helpottaa päivitysten tekemistä. Siksi tulevat postaukset kannattaa suunnitella esimerkiksi Excel tiedostoon somekalenteriksi. Somekalenteriin voi merkitä esimerkiksi kanavan, tekstin, kuvan ja julkaisijan. Näin saadaan organisoitua vastuut päivitysten kirjoittamisesta ja valmiit teksti voidaan kopioida julkaisua varten.
Suunnittelun avuksi kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnin vuosikelloa, jos sellainen on suunniteltu. Näin viestintä pysyy selkeänä ja johdonmukaisena. Ideoita tuleviin päivityksiin löydät esimerkiksi Pasiauliksen somekalenterista. Suunnittelussa kannattaa kuitenkin jättää tilaa spontaanille päivityksille. Sosiaalinen media mahdollistaa kommentoinnin ajankohtaisiin tapahtumiin, joita kannattaa sopivissa määrin hyödyntää.
Sisältö on kuningas
Kun päivityksen aihe on mietitty valmiiksi, tulee sen kirjoittamisesta helpompaa. Sisältöä suunniteltaessa kannattaa ottaa huomioon viestin kohderyhmä, julkaisualusta ja ajankohta.
Kohderyhmää puhuttelevalla päivityksellä on paremmat mahdollisuudet menestyä. Eri kohderyhmiä kannattaa puhutella eri tavalla. Jos esimerkiksi halutaan viestiä digimarkkinoinnin palveluista, tulee viestin olla erilainen markkinoinnin ammattilaisille tai yksityisyrittäjille.
Se, missä päivitys julkaistaan, vaikuttaa myös viestin sisältöön. Esimerkiksi Twitterillä on merkkiraja ja Instagramissa kuvat ovat päivitysten keskiössä. Aikaisemmassa blogissani olen käynyt läpi somekanavien erot ja mahdollisuudet, jos haluat tutustua aiheeseen tarkemmin. Julkaisut on hyvä suunnitella alustan rajoitukset ja mahdollisuudet mielessä pitäen. Myöskään kaikkea sisältöä ei tarvitse julkaista jokaisessa kanavassa. Jokaisella tilillä voi olla oma identiteetti, joka saa asiakkaat seuraajiksi. Nopeat tiedoitukset hoituvat Twitterissä, tiimin esittely toimii Instagramissa ja LinkedInissä ovat kotonaan asiantuntijatekstit.
Päivityksiin kannattaa mahdollisuuksien mukaan noukkia tekijöitä ympäristöstä. Syksyllä voi puhua pimenevistä illoista, Juhannuksena puhua keskikesästä ja äitienpäivänä muistaa äitejä. Ajankohtainen sisältö sitoo ihmisiä enemmän ja postaukset sijoittuvat hyvällä tavalla julkaisuvirtaan. Myös etukäteen suunniteltuihin päivityksiin kannattaa sisällyttää ajankohtaisuutta, vaikka Suomen oikuttelevaa säätä ei voisikaan ennustaa.
Ajastukset avuksi
Kun päivitykset on suunniteltu etukäteen ja tekstit on kirjoitettu, voidaan päivitykset ajastaa. Ajastaminen helpottaa julkaisua huomattavasti, koska silloin ei tarvitse huolehtia että ehtiikö tarvittavana päivänä julkaisun tekemään. Varsinkin nyt kun kesälomat lähestyvät, niin ajastetut postaukset pitävät yrityksen sosiaalisen median kanavat aktiivisina.
Ajastusten tekemiseen löytyy useita ohjelmia ja jotkut mahdollistavat useamman kanavan hallinnoinnin samasta paikasta. Facebook ja Instagram- postausten ajastus onnistuu helposti Creator Studio– työkalun kautta. Tätä kautta voit myös tarvittaessa hallita useamman yrityksen päivityksiä. Useamman kanavan hallintaan hyvä vaihtoehto on esimerkiksi Hootsuite.Hootsuite tarjoaa eri vaihtoehtoja yrityksen koosta ja tarpeesta riippuen. Työkalu on maksullinen, mutta Hootsuite tarjoaa myös rajattua ilmaista palvelua kokeiltavaksi. Ilmaiseen palveluun sisältyy kaksi sosiaalisen median tiliä, esimerkiksi Twitter ja LinkedIn.
Boostauksella parempaa näkyvyyttä
Kun päivitykset on julkaistu, voi niitä boostata suuremman näkyvyyden saavuttamiseksi. Boostauksen avulla tavoitat henkilöt, jotka eivät vielä seuraa sivujasi. Näin levität viestisi sanomaa ja kerrytät mahdollisesti uusia seuraajia siinä ohessa. Boostaukset ja niiden budjetit voi näppärästi luonnostella somekalenteriin. Näin pysyt kartalla, paljonko budjettia on varattu ja milloin boostataan.
Boostaaminen onnistuu Facebookissa joko Business Managerin tai Facebook-sivujen kautta. Boostaamiseen luotu kohderyhmä kannattaa tallentaa myöhempää käyttöä varten. Instagramissa boostaus onnistuu mobiilisovelluksen kautta. Tämä vaatii, että IG tilisi on yritystili. Tämän jälkeen paina julkaisun vieressä olevaa “Markkinoi”- nappia ja seuraa ohjeita. IG boostauksille pitää luoda omat kohdennukset, mutta nämäkin voidaan tallentaa myöhempää käyttöä varten.
Kiitos blogin lukemisesta!
Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta täältä!