← Takaisin

Vinkkejä Instagram-näkyvyyden parantamiseen

| Petra Niemi

Instagram on kokenut lähiaikoina hieman identiteettikriisiä – tässä on muutamia tärkeitä vinkkejä, joiden avulla voit maksimoida Instagram-läsnäolosi vuonna 2023.

 

Instagram pyrkii pysymään mukana

Kuten todettua, Instagram on käynyt läpi mini-muodonmuutoksen viime aikoina, kun se pyrkii pysymään viimeisimpien trendien mukana ja keskeisenä sovelluksena nuoremmille yleisöille.

Tämä tarkoittaa lähinnä TikTokin mukana pysymistä, jonka myötä IG on lisännyt satunnaisempia postauksia pääsyötteeseesi, keskittynyt enemmän lyhyisiin videoleikkeisiin Exploressa ja pyrkinyt uusiin sitouttamiskäyttäytymisiin, kuten siihen, että ihmiset jakavat viestejä yksityisviesteissä ja tarinoissa pääsyötteen sijaan.

Tätä silmällä pitäen Instagram hahmotteli hiljattain kolme keskeistä painopistealuettaan vuodelle 2023:

  • Inspiroi ihmisiä luovuuteen
  • Auta ihmisiä löytämään rakastamiaan asioita
  • Saa yhteyksiä syttymään ihmisten välille

Markkinoinnin näkökulmasta keskeistä tässä on löydettävyyden parantaminen, eli se, että ihmisille näytetään enemmän sisältöä ihmisiltä ja sivuilta, joita he eivät seuraa. Kuten todettua, tästä on tullut IG:n keskeinen lähestymistavan muutos.

Viime aikoihin asti Meta on pystynyt hallitsemaan sosiaalista mediaa verkoston laajuuden ansiosta – eli kaikki, jotka tunnet, ovat Facebookissa ja IG:ssä. Laajuuden vuoksi Metalla on suuri etu, ja se on pystynyt hyödyntämään sitä esimerkiksi kopioimalla muiden sovellusten ominaisuuksia pitääkseen ihmiset sen sijaan omilla alustoillaan.

TikTok on kuitenkin muuttanut someen liittyvää ajatusmallia, sillä se on keskittynyt vähemmän sosiaaliseen aspektiin ja enemmän viihteeseen. TikTokin etuna on se, että se pystyy hankkimaan käyttäjien syötteissä näyttämänsä sisällön paljon laajemmasta joukosta, ei vain niistä käyttäjistä ja sivuista, joihin olet yhteydessä. Sen algoritmi on niin hyvä näyttämään sinulle enemmän sitä mistä pidät, jolloin se pitää käyttäjät lukittuna tasaisesti virtaavaan viihdesyötteeseen.

Nyt kaikki muut sovellukset yrittävät tavoitella samaa. Brändin näkökulmasta tämä voi antaa sinulle paremmat mahdollisuudet saada sisältösi useampien sellaisten ihmisten nähtäville, jotka eivät seuraa brändisivujasi – kunhan tuotat kiinnostavaa sisältöä.

 

Brändin muodostaminen

Ensimmäinen keskeinen tekijä, joka on otettava huomioon IG:ssä läsnäolon rakentamisessa, on johdonmukaisuus sekä tunnistettavan ja samaistuttavan brändin luominen jokaiseen postaukseen.

Tästä Instagram tarjoaa nämä kolme ohjetta:

  1. Pidä selkeä tavoite
  2. Luo tietynlainen ilme ja ääni
  3. Luo postaus-aikataulu

Erityisin postausta koskeva huomautus on, että sinun on kehitettävä tyyli, joka pysyy yhtenäisenä kaikissa postauksissasi ja joka perustuu käytettyihin väreihin, tarroihin, hymiöihin jne. Määrittele, millaisen ilmeen haluat Instagramissa, ja mieti miten tehdä ainutlaatuisella ja selkeällä tavalla.

Tuotekuvia varten kannattaa hankkia jonkinlainen ministudio, jossa voit ottaa kuvia kiinteällä taustalla, asianmukaisella valaistuksella ja lavastuksella. Tämän ei välttämättä tarvitse olla kallis järjestely.

 

Lisää Instagram Reels eli Kelat -sisältöä

Toinen suuri painopiste on lyhyisiin Reels eli Kelat -videoihin, ja se voi hyvinkin olla avain IG-suorituskyvyn maksimointiin. Jos pystyt kehittämään loistavaa Reels-sisältöä, mahdollisuutesi saada lisää tavoittavuutta IG:ssä kasvaa eksponentiaalisesti.

Instagram-päällikkö Adam Mosseri tosin on myös sanonut, että alusta on mennyt liian pitkälle videoiden puskemisessa, ja aikoo keskittyä jonkin verran enemmän valokuviin jälleen kerran vuonna 2023.

Mutta miten siis keksit hienoja Reels-ideoita?

Kannattaa suunnata katse TikTokiin. Käyttämällä TikTokin “Top Ads” -esittelyä, jonka avulla voit etsiä sovelluksen parhaiten toimivia mainoksia aiheen mukaan, voit saada arvokasta inspiraatiota siitä, miten muut tuotemerkit omalla markkinaraollasi menestyvät.

Instagram sanoo, että yritysten tulisi korostaa brändiään Reels-videoiden ensimmäisten sekuntien aikana. Huomioi myös “turvalliset alueet”, kun kuvaat videoita – eli paikat, joissa käyttöliittymäelementit eivät häiritse videota:

Lopuksi, jos olet todella jumissa ideoiden kanssa, voit käyttää muita suosittuja Keloja malleina, mikä antaa lisää ohjausta luomisprosessiin.

 

Ytimekkäät kuvatekstit

Kuvatekstien osalta Instagram tarjoaa nämä vinkit:

  • Aloita tärkeimmillä tiedoilla
  • Käytä johdonmukaista ja persoonallista sävyä
  • Pidä teksti lyhyenä ja ytimekkäänä
  • Kannusta toimintaan yksinkertaisella, suoralla tekstillä.

Eli lähinnä tiivis, ytimekäs ja toimintaan kannustava (brändipostituksissa), mikä tarkoittaa, että lopussa on CTA-kohta, joka kehottaa käyttäjiä ottamaan seuraavan askeleen. Kuvatekstien ei tarvitse olla pitkiä tarinoita – Instagramin kuvatekstin pituus voi olla 2 200 merkkiä, mutta se ei tarkoita, että se on pakko kokonaan täyttää.

 

Oleelliset hashtagit

Hashtagit ovat myös tärkeitä, mutta eivät ehkä enää niin tärkeitä kuin ennen. Varsinkin kun Instagram parantaa tekoälyyn perustuvia suosituksiaan, jotka perustuvat siihen, mitä katselet ja mihin olet sitoutunut. Niillä on kuitenkin edelleen merkittävä rooli löytämisessä ja relevantin sisällön korostamisessa käyttäjille.

Hashtageja on kuitenkin tutkittava!

Työkalut, kuten Hashtagify, voivat auttaa yleisesti haettujen termien löytämisessä. IG:ssä olevien aiheeseen liittyvien tagien läpikäynti sen sijaan antaa enemmän ohjeita siitä, mikä on suosittua ja oleellista tuotteidesi kannalta.

Instagram suosittelee yhteen postaukseen 3-5 erittäin merkityksellistä hashtagia oikeiden yhteisöjen tavoittamiseksi. Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että jopa 30 hashtagin lisääminen voi tuoda merkittäviä hyötyjä tavoittavuuteen ja sitoutumiseen. Lopullista vastausta ei siis ole, mutta haluat varmistaa, että tavoitat oikeat käyttäjät ja trendit, joten oleellisimpien tagien valitseminen kannattaa muistaa.

 

Muita keskeisiä asioita, jotka on hyvä pitää mielessä

Instagram pyrkii suosittelemaan sisältöä, joka on samankaltaista kuin ihmisten seurattavat tilit. Voi olla syytä tutkia tarkemmin mitä muut toimialasi brändit julkaisevat. Erityisesti niiden, jotka menestyvät hyvin IG:ssä, jotta voit paremmin sisällyttää tulosta tuottavia asioita sisältöösi.

“Tuoreus” on tärkeää Instagramin algoritmisessa lähestymistavassa, mikä tarkoittaa että sinun on julkaistava säännöllisesti. “Säännöllisesti” ei tässä yhteydessä tarkoita mitään spesifiä, mutta aluksi sinun tulisi pyrkiä julkaisemaan vähintään muutaman kerran viikossa, jotta voit rakentaa läsnäoloa ja mitata yleisön reaktioita.

 

Käytä näitä vinkkejä lähtökohtana, mittaa yleisösi reaktiot ja keskity sitten tulosta tuottaviin asioihin.

Instagramin suorituskyvyn maksimoiminen vaatii aikaa ja tutkimusta, mutta nämä vinkit voivat auttaa sinua saamaan sovelluksesta enemmän irti. Mikäli tarvitset apua somemainonnassa, me tarjoamme 16.2.2023 kevään ensimmäisen avoimen Facebook & Instagram mainonnan koulutuksen.

Voimme myös hoitaa somemainonnan kokonaan puolestasi, lue lisää täältä!

 

Kiitos blogin lukemisesta 😊

Blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukausi. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta!

 

Lähde