← Takaisin

Sosiaalisen median markkinoinnin trendit vuodelle 2017

| Saija Mahon

Vuosi 2017 on aluillaan ja on aika suunnittella markkinointistrategiaa sosiaalisessa mediassa tälle vuodelle. Osa saattoi epäillä somemarkkinoinnin olevan vain ohimenevä villitys, mutta se on selkeästi tullut jäädäkseen.

Ennen kuin siirrymme vuoteen 2017, tarkastellaan merkittävimpiä uudistuksia vuonna 2016.

Facebook

-Facebook live-videot – Lähetä videota suurelle yleisölle puhelimellasi.
-Marketplace – Paikka, jossa voit löytää, myydä ja ostaa tavaroita omassa yhteisössäsi.
-Instant articles – Sovellus, jonka avulla voit helposti luoda interaktiivisia artikkeleita lukijoillesi Facebookissa.
-Brändien vähäisempi orgaaninen näkyvyys – Viimeisimmän algoritmipäivityksen myötä Facebook suosii julkaisuja, jotka tulevat käyttäjän perheeltä ja ystäviltä. Tämän lisäksi brändien ja organisaatioiden luomien julkaisujen näkyvyys vähenee.
-Reaktiot – Antaa käyttäjälle enemmän tapoja reagoida julkaisuun helposti ja nopeasti.

Twitter

-Hetket – Suodatetut tarinat näyttävät parhaat palat, mitä tapahtuu Twitterissä.
-(Osittainen) 140 merkin rajan loppu – Twitter teki muutoksia siihen, mikä lasketaan mukaan twiitin 140 merkin rajaan. Esimerkiksi kuvat ja @nimimerkit vastauksissa eivät enää kuluta kallisarvoisia merkkejä, joten twiittiin mahtuu nyt enemmän sisältöä.
-Asiakastuki – Yritykset pystyvät tarjoamaan apuaan Twitterissä, kertomaan milloin ovat aktiivisimpia sekä varmistamaan käyttäjien tietävän, että niille voi lähettää yksityisviestin.

Instagram

-Tarinat – Jaa kaikki päiväsi hetket, ei vain niitä jotka haluat pitää profiilissasi! Kuvasarjat ja videot näkyvät toinen toisensa jälkeen sinun tarinassasi.
-Yritystyökalut – Inspiroi asiakkaitasi yrityksesi tarinalla! Työkalut sisältävät uudet yritysprofiilit, analytiikan ja mahdollisuuden luoda mainoksia julkaisuista suoraan Instagram-sovelluksessa.

Snapchat

-Muistot – Tallenna snäppisi puhelimeesi tai jaa vanhoja kuviasi.
-Bitmoji – Luo kustomoituja emojeita ja käytä niitä snäpeissäsi.
-Geostickers – Tarrat senhetkisen sijainnin mukaan, joita voit skaalata ja siirrellä samoin kuin emojeita ja tarroja. Tarroja on mahdollista luoda esimerkiksi yritystapahtumille!
-Älysilmälasit – Älylasit, jotka nauhoittavat videoita ympäristöstä sinun näkökulmastasi, minkä jälkeen voit julkaista pätkän Snapchatissa.

Sosiaalinen media kehittyy nopeasti. Juuri kun luulet olevasi perillä uusimmista uudistuksista… se muuttuu taas! Mitä me somemarkkinoijat sitten voimme odottaa vuodelta 2017?

Livevideoiden nousu

Sosiaalisen median jatkuvasti kehittyessä yrityksille tulee entistä vaikeammaksi tulla nähdyksi informaatiotulvan keskellä. Mikä olisikaan parempi tapa erottua joukosta ja tavoittaa yleisösi kuin livevideo?

Vuonna 2004 Youtube oli sensaatio, joka antoi meille mahdollisuuden luoda, ladata ja katsella videoita. Nykyään voimme videoida livelähetystä puhelimillamme suoraan maailman suurimmille yleisölle. Käyttäjät voivat nauttia mistä tahansa live-hetkestä ja jakaa hienoja kokemuksia ystävien ja perheen kanssa.

Tehokas videostrategia auttaa todistetusti edistämään liiketoimintaa verkossa, oli kyseessä sitten korkeampi sitoutumisen määrä sosiaalisen median kanavissa, korkeammat konversioprosentit verkkokaupassa, kasvanut bränditietoisuus videomainosten kautta tai satunnaisten vierailijoiden houkkutteleminen liikkeeseesi.

Onko aika omaksua chattibotit?

Alamme jo nähdä, kuinka chattiroboteista tulee oleellinen osa asiakaspalvelun nykypäivän vaatimuksia. Ne tarjoavat joustavuutta automatisoiduilla toiminnoillaan ja auttavat tiedon haussa. Tekoälynsä vuoksi chattibotit osaavat tarjota apua ja vastata tavallisimpiin kysymyksiin koskien tiettyä aihetta. Ne voi jopa ohjelmoida lähettämään asiakkaalle määrättyä viestiä tietyin väliajoin.

Muistatko JARVIS hahmon Iron Manistä, joka kontroloi kaikkea talossa ja avusti Starkia supersankaroinnissaan? Emme ole ihan vielä tässä pisteessä, mutta samankaltaista teknologiaa on saatavilla, ja yritykset ovat jo alkaneet käyttää sitä hyödykseen. Jos onnistut luomaan yrityksellesi tai markkinointikampanjallesi toimivan chattibotin, voit saada nopeita tuloksia tuottavuuden ja asiakastyytyväisyyden kasvussa.

Katso kuinka Channel 4 käytti Facebook-bottia uuden tv-sarjan markkinoinnissa.

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media jatkaa vahvaa kasvuaan eivätkä kuluttajat enää tarvitse yrityksiä vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä. Uudet vaikuttajat ovat ystävät, perhe, julkkikset ja muut suosikkihenkilöt. He hallitsevat internetiä suurella seuraajamäärällään monella eri sosiaalisen median kanavalla.

Vaikuttajalla on mahdollisuus muuttaa kuluttajien ostokäyttäytymistä, kun puhutaan isoista seuraajamääristä ja sitoutuneesta yleisöstä. Vaikuttajamarkkinoinnissa hyödynnetään avainhenkilön vaikutusta sosiaalisessa mediassa. Luodaan liikesuhde, joka hyödyttää molempia osapuolia, ja pyritään näin saavuttamaan halutut asiakkaat.

Miten pääset mukaan vaikuttajamarkkinoinnin kelkkaan somessa tänä vuonna?

-Määritä yleisösi verkossa
-Löydä oikeat vaikuttajat-
-Tutki vaikuttajia uusien mahdollisuuksien löytämiseksi
-Toimi ja sitouta
-Mittaa tuloksiasi

Orgaaninen liikenne sosiaalisen median kanavissa tulee haastavammaksi

Suuret sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook ja Instagram, poistavat kronologiset aikajanat ja uutisvirrat johtaen julkaisujen näkyvyyden vähenemiseen, ellet ole valmis kaivamaan hieman kuvetta. Onko maksettu sosiaalinen media siis ainoa ratkaisu?

Mikä on syy tämän algoritmipäivityksen takana? Uutisvirtojen tavoite on näyttää käyttäjälle tarinoita ja tapahtumia, joiden arvellaan kiinnostavan häntä eniten. Sosiaalisen median jatkuvasti kasvaessa perheen ja ystävien julkaisut menevät näin ollen etusijalle. Jos näin ei olisi, se saattaisi johtaa käyttäjien heikkoon sitoutumiseen ja mahdolliseen sosiaalisen median kanavasta poistumiseen.

Maksettu mainonta takaa uusia mahdollisuuksia kurkottaa nykyisen seuraajajoukon ulkopuolelle ja sitä kautta suuremmalle yleisölle valitsemassasi sosiaalisen median kanavassa.

Viime vuosina sosiaalinen media on muuttunut mukavasta lisästä kanavaksi, jossa yritysten oletetaan olevan läsnä. Nyt, kun sosiaalisen median alustoja on enemmän kuin koskaan ja algoritmit ovat toinen toistaan monimutkaisempia, ei ole ihme, jos yritykset ovat hieman hämillään oman digitaalisen markkinointistrategiansa kanssa. Jos sinä olet tässä tilanteessa, ota yhteyttä digitaalisen markkinoinnin ammattilaisiimme! Autamme mielellämme.