| Juho-Petteri Kiviranta
Uusi päivä, uusi muutos Googlelta. Yritys ilmoitti viime viikolla, että Google Universal Analytics ei enää rekisteröi uutta dataa 1.7.2023 lähtien. Totuttuun tapaan Google antoi jälleen yli vuoden valmistautumisaikaa suurelle muutokselle. Miten tähän päädyttiin ja mitä tulee ottaa huomioon?
Miksi Universal Analytics lopettaa toimintansa
Googlen tuotehallintajohtaja Russell Ketchumin mukaan Universal Analytics oli luotu vanhan verkkomaailman mukaan, joka nojasi vahvasti pöytäkoneisiin, itsenäisiin istuntoihin ja helpommin luettavaan cookies dataan. Hänen mukaansa tämä mittaustapa on vanhentunut nopeasti. Syynä saattaa olla myös alati esille nousevat yksityisyyden suoja ongelmat, sillä UA ei tarjoa saman kaltaisia ratkaisuja kuin jatkajansa Google Analytics 4. GA4:stä puheen ollen.
Miten tähän tulee reagoida
Google on antanut jälleen hyvin aikaa valmistautua tulevaan muutokseen. Verkkosivujen kannattaa ottaa pikapuoliin käyttöönsä Google Analytics 4, jotta dataa ehtii kertyä ennen muutosta. Google Analytics 4 ominaisuuksista ja eroista vanhaan versioon kirjoitin aiemmassa blogissa. Uusi versio kannattaa ottaa pian käyttöön myös sen takia, että alustaan ehtii tutustua huolella ennen kuin tämä tapa muuttuu vakioksi. Google Analytics 4 tarjoaa myös tarkemman ja tietoturvallisemman tavan kerätä vierailija dataa kaikilta alustoilta. Jos GA4:n käyttöönottoa suositeltiin aiemmin, nyt siitä on tullut pakollista, jos haluaa jatkossakin seurata liikennettä verkkosivuilta.
Kiitos blogin lukemisesta!
Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas viikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta!