| Juho-Petteri Kiviranta
Vuonna 2016 voimaan astui EU:n saavutettavuusdirektiivi, joka tuli Suomessa voimaan 1.4.2019 Digipalvelulakina. Tämä uusi direktiivi velvoitti, että julkisen sektorin organisaatioiden verkkosivut ja mobiilisovellukset tulee tehdä saavutettavaksi kaikille. Lisätietoja direktiivistä voit lukea Kuntaliiton verkkosivuilta.
Verkkosivujen saavutettavuus ja hakukoneoptimointi kulkevat pitkälti käsi kädessä. Hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä verkkosivuista voidaan tehdä saavutettavia käyttäjille ja samalla parantaa sivujen näkyvyyttä hakukoneissa. Millaisilla toimenpiteillä voit edesauttaa molempia?
Kuville vaihtoehtoiset tekstit
Saavutettavuuden tavoitteena on, että sivujen tiedot ovat kaikille helposti saatavilla. Heikkonäköisille saattaa olla vaikea nähdä kuvia ja ymmärtää niiden sisältöä. Tässä vaiheessa esiin astuu kuvien vaihtoehtoiset tekstit, eli alt-tekstit. Alt-tekstien tarkoituksena on kuvailla kuvan sisältöä mahdollisimman tarkasti. Heikkonäköiset saattavat käyttää ruudunlukulaitetta verkkosivuja selaillessa, joka lukee tekstin käyttäjälle. Tekstin kirjoittaminen auttaa sekä vierailijaa että hakukonetta ymmärtämään kuvan paremmin. Alt-tekstien ansiosta kuvilla on myös mahdollisuus esiintyä esimerkiksi Googlen kuvahaussa.
Selkeät linkitykset
Sivuston sisäiset ja ulkoiset linkitykset ovat tärkeitä paitsi hakukoneille, myös käyttäjille. Saavutettavuusdirektiivin mukaan linkkien tulee erottua tekstistä ja on oltava selvää, mihin linkki johtaa. Tähän auttaa ankkuritekstin kirjoittaminen linkeille. Ankkuriteksti on teksti, johon linkki upotetaan. Tämän tekstin tarkoituksena on kertoa hakukoneelle ja käyttäjälle, mihin linkki johtaa.
- Esimerkki ankkuritekstistä: Lue lisää Mahon Digitalin verkkosivuilta.
Ankkuriteksti on parempi kuin lause “Lue lisää täältä”. Tämä ei kerro hakukoneelle, eikä käyttäjälle tarpeeksi.
Lisävinkkinä: kannattaa vaihtaa linkkien asetuksia niin, että linkkiä klikkaamalla avautuu uusi välilehti eikä suoraan vie lukijaa pois sivuilta.
Otsikoinnin tärkeys
Otsikot ovat tärkeä työkalu verkkosivujen tekstien jäsentämiselle. Kuvaavat otsikot auttavat vierailijaa hahmottamaan sivun sisällön paremmin ja tieto on helpommin löydettävissä. Sama periaate pätee hakukoneissa. Otsikointien avulla Google ymmärtää sivun sisällön paremmin ja pystyy esittämään sivuja hakutulossivulla tarkemmin. Verkkosivujen löydettävyyden kannalta on tärkeää, että otsikot kuvaavat sivun sisältöä tarkasti.
Jokaisella sivulla tulisi olla yksi pääotsikko (H1) ja väliotsikoita (H2, H3, H4) hierarkisessa järjestyksessä. Pää- ja väliotsikoiden oikea käyttö auttaa sekä Googlea että lukijaa löytämään haluamansa tiedon helpommin.
Helppokäyttöisyys on valttia
Jotta verkkosivut ovat saavutettavuudeltaan hyvät, tulee niitä olla helppo käyttää. Helppokäyttöisyys parantaa tiedon löydettävyyttä ja nostattaa hakijan käyttökokemusta. Helppokäyttöisyyteen vaikuttaa esimerkiksi valikkojen tehokas käyttö. Monen sivun taakse haudattu tieto ei ole hyväksi käyttäjäkokemukselle. Mitä harvemman klikkauksen päässä tieto on, sen parempi.
Myöskin Google alkaa kiinnittämään vielä enemmän huomiota sivujen käyttökokemukseen kesäkuussa julkaistavan päivityksen myötä. Sivujen helppo luettavuus ja käyttökokemus kulkevat käsi kädessä. Voit lukea aiheesta lisää viime kuun blogistani.
Mietityttääkö sivujesi saavutettavuus? Mahon Digital tarjoaa ilmaisen verkkonäkyvyyden auditoinnin! Katsotaan yhdessä, miten saavutettavat verkkosivunne ovat ja mitä mahdollisia parannusehdotuksia ilmenee. Lue lisää auditoinnista ja tilaa maksuton tilannekatsaus auditointisivuiltamme!
Kiitos blogin lukemisesta!
Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta täältä!