| Juho-Petteri Kiviranta
Sosiaalinen media ja sen kanavat kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta.
- Maailmanlaajuisesti somea käyttää päivittäin yli 3,5 miljardia ihmistä, ja he viettävät siellä aikaa keskimäärin kolme tuntia.
- Suomessa noin 3,3 miljoonaa henkilöä käyttää jotain sosiaalisen median palvelua.
- Suomalaisista yrityksistä, jotka työllistävät vähintään kymmenen henkeä, 71 % käyttää jotakin sosiaalisen median kanavaa.
Eli yleisöä sosiaalisesta mediasta löytyy mielin määrin ja suurin osa yrityksistä onkin lähtenyt somen kelkkaan. Somekanavia on kuitenkin paljon ja sama sisältö ei sovellu jokaiseen palveluun. Viime kuun blogissani käsittelin kohdennuksen tärkeyttä ja sama periaate pätee myös oikean kanavan valintaan. Kanavan valinta on jo itsessään kohdentamista, sillä eri kanavissa voi tavoittaa eri kohderyhmiä uniikilla tavalla. Seuraavaksi kerron, millainen sisältö eri kanaville sopii, ja minkälaisia ihmisiä niissä voi tavoittaa.
Vaikka Facebookin suosio Suomessa onkin laskenut ja kanavan käyttäjien keski-ikä kohonnut, on se edelleen yksi eniten käytetyistä sosiaalisen median kanavista. Tämän takia Facebook on edelleen loistava tapa tavoittaa erilaisia kohdeyleisöjä. Kanavalla voi edelleen tavoittaa laajat massat jokaisesta ikäryhmästä. Varsinkin maksetulla viestinnällä kohdennus onnistuu tarkasti ja helposti.
Facebookiin sopii jaettavaksi sekä visuaalinen että tekstipohjainen sisältö. Vaikka molempia voi käyttää yksinään, yleisin tapa on kuitenkin näiden kahden yhdistäminen. Facebookin valttikortteihin kuuluu tapahtumista ilmoittaminen ja viestiminen. Tapahtumasivut mahdollistavat tiedottamisen ja viestinnän juuri oikeille henkilöille, eli tapahtumaan osallistuville tai siitä kiinnostuneille.
Instagram on Facebookin tapaan suosituimpien somekanavien joukossa Suomessa. Instagramista löytyy käyttäjiä kaikista ikäluokista, mutta aktiivisemmin palvelua käyttävät 15-29 -vuotiaat. Jos viestinnän kohdeyleisö on nuoret, Instagram kannattaa napata mukaan markkinoinnin vuosikelloon.
Heinäkuun blogipostauksessa käsittelin sisällöntuotantoa Instagramissa ja sen erinäisiä mahdollisuuksia. Tiivistettynä, visuaalinen sisältö on kanavalle paras ja tekstiä tulee käyttää kuvien tukena. Instagram Storiesin kasvanut suosio kannattaa hyödyntää nopeaan viestintään tai tarinoiden luomiseen. Tarinankerronta on markkinoinnissa tärkeää ja Instagram tarjoaa eri vaihtoehdoillaan tähän loistavat puitteet.
LinkedIniä Suomessa käyttävät pääasiassa työssäkäyvät aikuiset. Kanava on kuitenkin kasvattanut suosiotaan esimerkiksi nuorten korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa verkostointikanavana. Kanavalla tavoittaa sekä potentiaalisen asiakasyrityksen päättäjät että innokkaat työnhakijat. LinkedIn sopii siis mainiosti B2B markkinointiin ja -rekrytointiin.
LinkedIn on käsitellyistä kanavista selvästi “asiallisin”. Tarkoitan tällä sitä, että useat henkilöt pitävät LinkedIniä sähköisenä CV:nään. Kanavalla ei usein hullutella, vaan sisältö on kirjoitettu asialliseen sävyyn. LinkedIn julkaisuissa voi käyttää kuvia, mutta yleensä teksti on hallitsevassa roolissa. Pidemmät tarinat soveltuvat hyvin kanavalle julkaistavaksi.
Twitterillä on Facebookiin ja Instagramiin verrattuna vähemmän käyttäjiä Suomessa, mutta alustan käyttäjämäärä on kuitenkin noin 1,1 miljoonaa. Suomessa palvelua eniten käyttävät 35–44 -vuotiaat. Twitter on osaltaan melkko poliittinen kanava, jossa jaetaan paljon näkemyksiä ajankohtaisista asioista.
Twitter sopii viestintäkanavana nopeaan tiedottamiseen ja reagointiin. Kanavan julkaisujen merkkiraja on 280 merkkiä, sisältäen hashtagit, linkit ja muiden tagaamisen. Viestin on siis hyvä olla lyhyt, mutta ytimekäs. Kuvia kannattaa käyttää apuna tuomaan enemmän tietoa päivitykseen tai herättämään kiinnostuksen. Lyhyet tietoiskut ja ajankohtaisiin asioihin kommentointi toimivat kanavalla parhaiten.
TikTok
TikTok on tämän blogin tuorein somekanava, ja sen suosio jatkaa kasvuaan. TikTokilla on yli 500 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti. Kirjoitushetkellä ei ole tarkkoja lukuja Suomen käyttäjämäärästä, mutta noin 70 % alle 24-vuotiaista käyttää sovellusta. Käyttäjistä noin 90% avaa sovelluksen vähintään kerran päivässä, mikä kertoo TikTokin koukuttavuudesta. Käyttäjäkunta on suurimmaksi osaksi nuorta, mutta myös aikuiset ovat löytäneet sovelluksen. TikTokissa ei toistaiseksi ole vielä montaa brändiä edustettuna, joten kilpailu on tällä hetkellä pientä.
TikTokkiin tuotetaan videosisältöä, joka on pituudeltaan noin 15 sekuntia. Videot seuraavat uusimpia trendejä ja esimerkiksi haaste- ja tanssivideot ovat kanavalla suosittuja. TikTokia lisättäessä yrityksen somekalenteriin on hyvä huomioida, että sisällön on oltava kanavakohtaista. Perinteiset videomainokset eivät alustalla toimi, vaan sisältö on luotava juuri TikTokia silmällä pitäen.
Kiitos blogin lukemisesta! Jos haluat tietää enemmän, miten eri somekanavat sopisivat yrityksellesi parhaiten, ole rohkeasti yhteydessä!
Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt pian tilaamaan suoraan sähköpostiisi, pysy kuulolla!