← Takaisin

Markkinoinnin oikea kohdistaminen tuo tuloksia

Digimarkkinoinnin yksi hienoimmista ominaisuuksista on mainosten tarkka kohdentaminen. Kohdentamistapoja on monia, mutta jokaisella niistä tavoitat oikean kohderyhmän tuotteelle tai palvelulle. Kohdentamisen avulla välität viestisi potentiaalisille asiakkaille kustannustehokkaasti. Kohdeyleisöjen kartoittaminen, heille oikeiden mainosten luominen ja tarkka kohdennus auttavat kasvattamaan yrityksesi myyntiä.

Tässä kirjoituksessa käyn läpi kohdennuksen tuomia hyötyjä ja mahdollisuuksia. Miksi kohdeyleisön luonti on tärkeää? Mitkä ovat kohderyhmän puuttumisen haitat? Miten luot yritykselle sopivan kohderyhmän?

Kohdeyleisön tärkeys

Oikean kohdeyleisön tunnistaminen digimarkkinoinnissa on kaiken a ja o. Yrityksen kohdeyleisön tunnistaminen kuuluu voittavaan strategiaan ja on osoitus asiakasymmärryksestä. Digimarkkinoinnissa oman tuotteen tai palvelun kohderyhmän luonti on erityisen tärkeää tarkkojen kohdennusmahdollisuuksien vuoksi.

Kun oma yleisö on tiedossa, markkinoinnin sisällöstä voidaan tehdä juuri heille räätälöity.. Asiakasta voidaan puhutella suoraan häntä kiinnostavilla asioilla. Kohdennetun markkinoinnin ansiosta oikea sisältö tavoittaa oikeat henkilöt oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa, joka houkuttelee heidät todennäköisemmin ostamaan.

 

Älä tähtää liian laajalle

Vaikka laajojen yleisömassojen tavoittaminen voi kuulostaa houkuttelevalta, kannattaa mieluummin keskittyä pienempään, keskitetympään ryhmään. Syynä tähän on kustannustehokkuus ja keskittyneempi viesti. Samalla mediabudjetilla on mahdollisuus saada laadukkaampia mainoksen klikkauksia tarkemmin kohdennetussa mainonnassa. Liian laajalle levitetyt mainokset keräävät niin sanottuja turhia klikkauksia ja kuluttavat budjettia turhaan.

Tarkkaan kohdennetulle yleisölle on helpompi luoda toimivaa tekstiä mainoksiin. Kun tuotteen tai palvelun kohdeyleisö on tiedossa, voidaan esiin nostaa juuri heitä kiinnostavia ominaisuuksia. Esimerkiksi Facebook-mainontaa luodessa alusta kertoo, kuinka tarkasti tai laajasti olet mainoksesi kohdentanut. Tämä on hyödyllinen mittari seurata. Googlen puolella “estimated reach” antaa arvion mainosten näkyvyyden laajuudesta.

Vinkkejä kohdeyleisön luontiin

Kohdeyleisöä luodessa tulee miettiä, millaiset henkilöt käyttävät tai olisivat kiinnostuneita yrityksen tuotteista tai palveluista. Mikä on tavoiteltavan yleisön ikähaarukka ja millaisista muista asioista he voisivat olla kiinnostuneita. Sillä, onko yrityksellä verkkokauppa vai toimiiko se kivijalkaliikkeenä, on merkitystä siihen, mille alueelle maantieteellisesti halutaan mainontaa kohdentaa. Esimerkiksi kivijalkaliikkeen ei kannata lähteä lähikuntia edemmäs kalaan, vaan panostaa mainosvarat paikallismarkkinointiin. Verkkokauppa voi laajentaa näkyvyyttään pidemmälle suuremman kantaman ansiosta.

Kohdeyleisöjen luontiin voi käyttää apuna myös ostajapersoonan eli “buyer persona”:n luontia. Ostajapersoona tarkoittaa yrityksesi ihanteellisen asiakkaan kuvailemista. Millainen on asiakkaan elämäntilanne? Millainen hänen ostokäyttäytymisensä on? Missä hän asuu? Nämä ovat vain muutamia apukysymyksiä ostajapersoonan luontiin. Hootsuiten blogista löydät hyödyllisiä lisätietoja ostajapersoonan luonnista.

 

Kiitos blogin lukemisesta! Jos kiinnostuit digimarkkinoinnin tuomista mahdollisuuksista ja haluat tietää aiheesta lisää, ole rohkeasti yhteydessä!

Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt pian tilaamaan suoraan sähköpostiisi, pysy kuulolla!