| Juho-Petteri Kiviranta
Hakukoneoptimointi vaatii usean työkalun käyttöä, jotta tulokset voisivat olla parhaat mahdolliset. Tarjontaa on laajasti sekä ilmaisesta että maksullisesta leiristä. Vaihtoehtojen paljous saattaa hirvittää. Tämän blogin tarkoitus on helpottaa valintojen tekemistä ja luomme seuraavaksi katsauksen kuuteen ilmaiseen työkaluun, joista jokaisella on oma tarkoituksensa. Koska kevään aurinko alkaa jo ilmoittamaan olemassaolostaan ja perinteiset kevätsiivoukset lähestyvät, on aika laittaa myös verkkosivut kesäkuntoon.
1.Neil Patel Ubersuggest
Jokainen hakukoneoptimoinnin projekti on hyvä aloittaa hakusanatutkimuksella. Oikeiden hakusanojen löytäminen on tärkeää, jotta Googlen hakutulossivuilla voisi näkyä paremmin. Kun sanat ovat kasassa, miten niiden toimivuutta voi analysoida tarkemmin? Neil Patelin Ubersuggest on tähän oiva ilmainen työkalu. Työkalun avulla pystyt analysoimaan yksittäisiä hakusanoja tai verkkosivuja. Jos työkaluun syöttää verkkosivun, näyttää se hakusanoja, joilla sivu löytyy hakutuloksista. Tämä onkin mielestäni Ubersuggestin tehokkain käyttötapa, sillä pienenä miinuksena hakuja pystyy tekemään vain kolme kappaletta päivässä. Verkkosivuja analysoimalla saat tietoja useammasta hakusanasta. Käytä esimerkiksi omiin sivuihin ja kahteen kilpailijaan. Patel tarjoaa palvelulleen 7 päivän ilmaista koejaksoa, johon kannattaa ehdottomasti tutustua. Tehokkaasti käytetty viikko hakusanatutkimuksen tekoon vie pitkälle.
2.PageSpeed Insights
Seuraavaksi on hyvä tarkistuttaa verkkosivujen nopeus sekä mobiilissa että pöytäkoneella. Verkkosivujen käyttökokemuksen merkitys tulee korostumaan Googlen tulevassa päivityksessä ja sivujen latausnopeus on yksi isoista vaikuttajista tähän. Nopeuden tarkistus onnistuu kätevästi Googlen PageSpeed Insightsin avulla. Syöttämällä verkkosivusi URL- osoitteen saat arvion sivujen nopeudesta nollasta sataan. Luonnollisesti mitä täydempänä sataa, sen parempi. Analyysi tarjoaa myöskin parannusehdotuksia sivujen nopeuden parantamiseen, jotka kannattaa ehdottomasti jakaa verkkosivun kehittäjän kanssa. Yleinen sivujen hidastaja on usein isot kuvat.
3.Screaming Frog
Mistä nämä suuret kuvat voi sitten paikallistaa? Screaming Frog SEO Spider on muun muassa tähän tarkoitukseen loistava työkalu. Screaming Frogin avulla saat verkkosivuiltasi tärkeät tiedot, kuten edellä mainitut liian isot kuvat. Muita tärkeitä tietoja ovat muun muassa metadata, alt-tekstit, ostikoinnit, response koodit (esim. 3xx tai 4xx). Ohjelma on ilmainen 500 url osoitteeseen asti. Screaming Frogista saat myös siirrettyä halutut tiedot suoraan Excel muotoon, jossa niiden tarkastelu on helpompaa. Tämä helpottaa myös esimerkiksi metadatan uudelleen kirjoittamista.
4.Backlink Checker
Seuraavaksi on hyvä tarkastaa verkkosivujen ulkoiset linkitykset. Ulkoiset linkitykset toimivat Googlelle ikään kuin äänestyksenä verkkosivujen luotettavuudesta. Linkityksiä saattaa olla paljon ja niiden manuaalinen etsiminen vie liikaa aikaa. Siksi käyttöön kannattaa ottaa ahrefs:n ilmainen Backlink Checker. Syötä kenttään URL- osoitteesi ja näet listauksen sivuista, jotka linkkaavat verkkosivuillesi. Tiedoista näet myös, millaista ankkuritekstiä linkkaava sivu on käyttänyt. Jos huomaat, että linkki ei ole sopivalla sivulla tai ankkuritekstissä on parantamisen varaa, voit yrittää korjata asian. Raportti saattaa myöskin antaa sinulle ideoita uusien linkkien rakentamiseen. Linkitykset ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia, jota ei sovi jättää huomioimatta.
5.Google Search Console
Google Search Console on loistava työkalu jokaiseen hakukoneoptimoinnin projektiin. Search Consolen yksi hienoimmista ominaisuuksista on hakusanojen tarkastelumahdollisuus orgaanisesta näkökulmasta. Työkalun avulla selvität muun muassa millä hakusanoilla sivuillesi oikeasti klikataan ja millä sijoituksilla nämä sanat näkyvät hakutulossivulla. Tämä auttaa hahmottamaan hakukoneoptimoinnin menestystä ja kehityssuunta. Search Console antaa myöskin tärkeää tietoa sivujen teknisestä toimivuudesta ja auttaa näiden vikojen paikallistamisessa. Google Search Console sopii hyvin yhteiskäyttöön seuraavan työkalun datan kanssa.
6.Google Analytics
Viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä tarvitaan tapa seurata tulosten kehittymistä. Mittauksella voidaan päätellä muutosten vaikutuksia ja tarvittaessa muokata edelleen. Loistava työkalu tulosten mittaamiseen on tietenkin Google Analytics. Analyticsin avulla saat selvää dataa verkkosivujesi menestyksestä; montako vierailijaa sivuilla on, millaisia konversioita he tekevät, millä sivulla he viettävät aikaa eniten ja mikä on sivujen välitön poistumisprosentti. Dataa analysoimalla voidaan löytää parannuskohteita eri sivuilta. Jos esimerkiksi tärkeältä sivulta poistutaan liian nopeasti, on ehkä sisältöä hyvä miettiä uudelleen. Analytics antaa loistavaa dataa siitä, mitä vierailijat verkkosivuilla tekevät. Uusi Google Analytics 4 keskittyy tähän entistä enemmän. Vaikka hakukoneoptimoinnissa lähdetään tavoittelemaan parempaa näkyvyyttä ja kasvavia vierailijamääriä, ihmisten teot verkkosivuilla ratkaisevat lopullisen hyödyn. Asiakkaiden tekemät konversiot ovat ne, jotka loppujen lopuksi tuovat tuottoa yrityksen kirstuun.
Mietityttääkö yrityksesi verkkosivujen kunto, mutta sinulla ei ole aikaa perehtyä siihen itse? Mahon Digital tarjoaa ilmaisen verkkonäkyvyyden auditoinnin! Katsotaan yhdessä, missä kunnossa verkkosivunne ovat ja käydään läpi kehitysehdotuksia. Lue lisää auditoinnista ja tilaa maksuton tilannekatsaus täältä!
Kiitos blogin lukemisesta!
Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas keskiviikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta täältä!