← Takaisin

5 vinkkiä kesän markkinointiin

| Petra Niemi

Kesä on mainio ajankohta markkinointiin, sillä ihmiset ovat yleensä lomalla ja valmiita kuluttamaan rahaa. B2B-puolella tietysti hieman eri asia, mutta se ei tarkoita että kesän markkinointi kannattaisi jättää huomiotta. Yrityksen olemassaolosta on aina hyvä muistutella! Tässä blogikirjoituksessa jaamme viisi vinkkiä, joilla saat hyödynnettyä kesäkuukaudet kunnolla.

 

1. Aloita aikaisin

Aloita miettimään jo keväällä tai niin aikaisin kuin mahdollista, miltä kesän mainonta voisi näyttää; miten mainonta hoidetaan (itse tai ulkoistettu), kenelle mainonta kohdennetaan ja minkälaisia tuloksia toivotaan kesän mainonnalta.

Kesän markkinoinnissa tarvittavien materiaalien kerääminen kannattaa myös aloittaa mahdollisimman pian suunnittelun jälkeen. Kesän kuva- ja teksti-ideoita varten voi luoda oman kansion ja kerätä materiaalit yhteen paikkaan. 

Jos tuntuu siltä, ettei jää tarpeeksi aikaa itse kesän mainonnan hoitamiseen, on vielä aikaa ottaa ulkoinen kumppani mukaan auttamaan mainonnassa. Tällä tavoin varmistat, että yrityksesi markkinointi jatkuu sujuvasti ja huoletta lomaillessa. 

 

2. Kesäinen sisältö

Ensin määrittele kenelle viesti kohdennetaan eli ketkä ovat ne ihmiset, joille pääasiassa halutaan mainonnan uppoavan. Yleisesti ihmiset ovat kesän aikaan lomatunnelmissa, jolloin kannattaa käyttää kesäisiä teemoja ja värejä, kuten esim. raikkaat ja piristävät värit sekä pastellisävyt, aurinkoinen sää, rannat ja kukat. 

Piha- ja puutarhakalusteiden sekä telttailu- ja ulkoiluvarusteiden kysyntä kasvaa, sekä veneily- ja moottoripyöräkausi alkaa. Kesä on myös suuresti juhlien ja tapahtumien aikaa, joissa korostuu ulkoilu, yhteiset aktiviteetit sekä ulkona syöminen.

Sesonkimarkkinointia varten voi myös tehdä kesään tai kesän aktiviteetteihin liittyviä kilpailuja, haasteita ja tarjouksia. 

 

3. Eri kanavien hyödyntäminen

Kesä on jälleen uusi vuodenaika ja varsinkin suomalaiset iloitsevat viimein saapuneesta pirteästä säästä. Kesällä ihmiset saattavat muuttaa käytöstään suurestikin, jolloin on oiva aika kokeilla markkinoinnin kannalta uusia kanavia. Ihmisillä on enemmän aikaa kesäisin lomien ohella perehtyä uusiin asioihin ja käyttää eri tavalla mediakanavia. Jos aina olette tottuneet hyödyntämään vain tiettyä kanavaa, voisi kokeilla rinnalle jotain täysin uutta. 

 

4. Tarjoukset, alennukset ja tapahtumat

Mainontaa ei kannata lopettaa kesän ajaksi, vaan sen sijaan mieluummin suunnitella sisältö vuodenaikaan sopivaksi. Mitä kauemmin mainokset ovat päällä, sitä paremmin Google- ja some-alustat pystyvät sijoittamaan ja optimoimaan mainokset sopivalle yleisölle. 

Kesä on myös mainio aika tarjota erikoistarjouksia ja alennuksia, esim. kesän määräaikainen alennus tietyistä tuotteista tai kaupan päälle ilmaistuote tietyllä summalla ostaneille. Alennuksia ja tarjouksia voi myös tarjota somessa niille, jotka jakavat tuotteestasi tai palvelustasi. 

Kesällä on huima määrä kaikenlaisia tapahtumia. Voit hyödyntää tapahtumamarkkinointia mm. sponsoroimalla tapahtumaa tai mainostamalla yritystäsi tapahtuman yhteydessä, jolloin pääset tavoittamaan uutta yleisöä ja asiakkaita. 

 

5. Ajastaminen on ystäväsi

Digitaalisen markkinoinnin kannalta päivitysten ajastaminen on yksi hyvä keino säästyä somepresenssin hiipumiselta. Julkaisujen säännöllisyys on tärkeää kesälläkin, jolloin seuraajilla on myös enemmän aikaa sisällön kuluttamiseen. 

Kolmannen osapuolen ohjelmilla useamman kanavan päivitys onnistuu kätevästi samasta paikasta. Ohjelmia on monta kuten Hootsuite (ilmainen kokeilu, jälkeen maksullinen), Later (ilmainen ja maksullinen versio) ja Buffer (ilmainen ja maksullinen versio). Facebook- ja Instagram päivitysten kirjoitus ja ajastus onnistuu myös helposti Meta Business Suitella. Myös nykyään LinkedIniin voi ajastaa postauksia suoraan.

Jos lukemisen jälkeen jäi sellainen olo, ettei kesän Google- tai somemainonnan hoitamiseen jää tarpeeksi aikaa itseltä, voimme hoitaa sen puolestanne! Ottakaa yhteyttä ja keksitään teille sopiva suunnitelma kesälle. Tarjoamme myös 15.-16.6.2023 digimarkkinoinnin kertauksen kesää varten, mikäli mainontaa haluaa toteuttaa mieluummin itse!

 

Kiitos blogin lukemisesta! Mahon Digitalin blogiin tulee uusi julkaisu joka kuukausi digitaalisen markkinoinnin maailmasta. Pystyt tilaamaan uusimmat blogit suoraan sähköpostiisi tilaamalla uutiskirjeen!