← Takaisin

Kiilaa Google-hakutulosten kärkeen optimoidulla Google My Business tilillä

| Juho-Petteri Kiviranta

Verkossa näkyminen on yrityksille ensiarvoisen tärkeää. Suurin osa potentiaalisesta asiakaskunnasta käyttää Internet- hakuja tuotteiden, palveluiden ja yritysten löytämiseen. Yrityksen on siis hyvä olla siellä, missä asiakkaat ovat. Mutta miten oman yrityksen saa näiden hakutulosten joukkoon? Perinteisten hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden ja Google Ads- mainonnan oheen kannattaa ottaa käyttöön Google My Business. 

 

Mikä on Google My Business?

 

Google My Business on ilmainen työkalu, jolla yritykset voivat mainostaa omaa liikettä ja verkkosivuja sekä Googlen hakutuloksissa että Google Mapsissa. My Business siis antaa parempaa näkyvyyttä hakutuloksissa. Googlen local pack laajennuksen avulla yrityksesi voi näkyä kartalla, kun asiakas hakee alaan liittyviä paikallisia palveluja. Alla esimerkkikuva haulla “kukkakauppa turku”.

 

 

Google My Business listaus näyttää hakijalle muun muassa NOP- tiedot (Nimi, osoite ja puhelinnumero), asiakkaiden arvostelut ja aukioloajat. Nämä tiedot on hyvä pitää aina ajan tasalla, jotta asiakkaat löytävät sinut helposti. Google My Business kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön, jos yrityksellä on fyysinen paikka, jossa asiakas voi vierailla. Vaikka yrityksellä ei olisikaan fyysistä toimitilaa, kannattaa tunnukset luoda silti. Pystyt kuitenkin saamaan hyödyn Business Managerin ominaisuuksista.

Hyödynnä Google My Busineksen ominaisuudet

 

Google My Business tarjoaa monia hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka parantavat yrityksesi näkyvyyttä verkossa ja antavat potentiaalisille asiakkaille arvokasta tietoa. Käydään läpi tärkeimmät ominaisuudet, joita kannattaa hyödyntää.

 

Yrityksen tiedot Google Mapsiin

Sijaintitietojen hallinta ja päivitys mahdollistavat yrityksesi näkyvyyden Google Mapsissa. Asiakkaat saattavat etsiä alueensa palveluita Mapsin kautta ja tehdä siellä vertailuja. Google My Business profiilin avulla voit antaa yrityksestäsi paljon tietoa, joka voi vaikuttaa positiivisesti asiakkaan päätökseen. Oikeat tiedot Mapsissa myöskin helpottavat asiakkaiden navigointia yritykseesi. Ajan tasalla olevat sijaintitiedot ja aukioloajat ovat tärkeitä.

Google Maps tulokset näkyvät myös todella usein Googlen hakutulossivuilla. Nämä näkyvät usein ensimmäisenä, kun hakija hakee esimerkiksi kukkakauppaa Turusta (katso esimerkkikuva).

Hyödynnä postaukset

Postaukset voivat olla lyhyitä tiedotteita esimerkiksi uusista kampanjoista, tuotteista tai uudistetuista verkkosivuista. Postaukseen voi lisätä tekstiä, kuvan ja linkin. Nämä postaukset voivat näkyä Googlen hakutuloksissa yritysten tietojen yhteydessä. Postaus voi näkyä kuukauden kerrallaan, joten päivityksiä kannattaakin tehdä tasaisin väliajoin. Kuitenkin kerralla voi olla näkyvissä useampikin päivitys.

Houkuttelevat yrityskuvat

Google My Business tilille voi lisätä sekä kuvia että videoita. Nämä voivat näkyä yrityksen tiedoissa sekä hakutulossivuilla että mapisssa. Kuvia kannattaa lisätä ainakin yrityksen tiloista ja sisäänkäynnistä, jotta asiakkaat osaavat helpommin paikalle. Yrityksen tuotteita tai palveluita kannattaa myöskin kuvata ja lisätä tilille. Hyvät kuvat luovat luottamusta potentiaaliselle asiakkaalle. Kuvia kannattaa päivitellä aika-ajoin, jotta asiakkailla on saatavissa tuorein tieto.

Arvostelut avainasemassa

Arvostelut ovat asiakkaille yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun he tekevät vertailuja yritysten välillä. Asiakas arvosteluihin ei tietenkään voi itse vaikuttaa suoraan, mutta positiiviset arvostelut ovat yrityksen toiminnalle hyväksi. Tähtien keskiarvo näkyy yrityksen tietojen ohessa sekä hakutuloksissa että mapsissa. Kirjoitetuilla arvosteluilla on mahdollisuus näkyä hakutulossivuilla.

Asiakkaita kannattaakin kannustaa antamaan arvostelu Googlen kautta. Nettisivuilta tämä onnistuu esimerkiksi linkittämällä suoraan Google My Business palaute- kohtaan. Aidot asiakaskokemukset ja arvostelut luovat luottamusta potentiaalisille uusille asiakkaille ja Googlelle.

 

Vaikutukset hakukonenäkyvyyteen

 

Google ottaa huomioon useita tekijöitä, kun se asettelee verkkosivuja hakutulossivuille. Näitä ovat muun muassa NOP- tiedot, käyttäytymis signaalit, verkkosivujen sisältö ja ulkoiset linkitykset. Google antaa näille asioille vaihtelevan painoarvon, ku se päättää verkkosivujen sijoittelusta. Näitä arvoja ei tiedetä tarkalleen. Google My Business sivu on myös yksi näistä tekijöistä, joita Google ottaa huomioon. Varsinkin näkyvyys paikallisissa hauissa kasvaa GMB:n ansiosta. 

Google My Business on työkalu, jota ei kannata unohtaa yrityksen verkkonäkyvyydestä. Varsinkin orgaanisesti ilman satsausta mainosrahaan yrityksellä on paremmat mahdollisuudet menestyä ja tulla löydetyksi. Google My Business tilin saat luotua helposti Googlen omilta sivuilta

 

Kiitos blogin lukemisesta!

Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas viikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta täältä!