← Takaisin

Mikä on Schema?

Erotu eduksesi Google-hakutulossivuilla Scheman avulla

Schema.org on suurien hakukoneiden yhteisprojekti, joka mahdollistaa verkkosivun eri tietojen merkkaamisen niin, että hakukoneet voivat näyttää tietoja suoraan hakutulossivuilla “rikkaina” hakutuloksina. Jäsenneltyjen tietojen avulla voit erottua eduksesi hakutulossivuilla ja houkutella asiakkaasi klikkaamaan hakutulostasi kilpailijan hakutuloksen sijaan. Kuulostaa aika hyvältä, eikö?

Jäsenneltyjen tietojen käyttö on useissa tapauksissa hyvin tehokasta, mutta silti vähiten käytetty menetelmä hakukoneoptimoinnin maailmassa. Kun ymmärrät Schema Markupin konsepteja ja tunnistat parhaiten sivuillesi soveltuvat tietotyypit, voit antaa verkkosivuillesi pienen boostin hakukoneen hakutulossivulla.

Jäsenneltyjen tietojen tietotyyppejä on satoja! Tässä muutama esimerkki merkitsemisen aiheista:

  • Artikkelit
  • Reseptit
  • Henkilöt
  • Ravintolat
  • Työpaikat
  • Elokuvat
  • Aplikaatiot
  • Tapahtumat
  • Tuotteet

Kuva: Google Developers -opas

Miltä Schema näyttää Googlen hakutulossivuilla?

Schema Markupin avulla voit erottua eduksesi Googlen hakutulossivuilla. Jäsenneltyä tietoa käyttävät nettisivut voivat myös sijoittua hakutulossivulla paremmin kuin sellaiset sivut, jotka eivät sitä käytä. Tarkkaa tietoa ei ole ovatko vaikutukset suoria sijotustekijöitä. Voidaan kuitenkin päätellä, että hakutuloksen napsautussuhteen (CTR %) parantuessa myös sijoitukset paranevat, sillä Google kerää jatkuvaa käyttäjäpalautetta pitääkseen hakukoneen tulokset mahdollisimman laadukkaina. 

CTR % = Hakutuloksen näyttökerrat / Hakutuloksen klikkaukset

Kuva: Google Webmasters -tuki

Tällä hetkellä miljoonat nettisivut ovat (vielä toistaiseksi) jättäneet Schema Markupin potentiaalin käyttämättä hakukonenäkyvyyden kilpailukentällä. Jos käytät Schema Markupia, sinulla on todennäköisesti kilpailuetu suurimpaan osaan kilpailijoistasi!

Me Mahon Digitalilla voimme auttaa sinua asian tiimoilta jalostamalla Schema Markup käytäntöjä verkkosivujesi tuotteisiin, blogiteksteihin tai vaikkapa tapahtumiin. Ota yhteyttä ja katsotaan miten voisimme parhaiten olla avuksi! 

 

Lähteet ja lisätietoa aiheesta

Lisää esimerkkejä rikkaista hakutuloksista: Google Developers -opas

Schema.org projektin kotisivu: Schema.org

Miten tietoja merkitään sivuille? Esimerkiksi jäsenneltyjen tietojen merkintäapurin avulla.

Miten jäsennelty data toimii? Google Developers -opas