Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa ja miksi se on tärkeää?

Erityisen tärkeää on valita oikeat ja strategiset hakusanat, joilla halutaan tavoittaa Googlesta potentiaaliset asiakkaat. Tilanneanalyysin ja sivuston auditoinnin lisäksi hyvin suunniteltu hakukoneoptimointi alkaa aina perusteellisella hakusanatutkimuksella. Tutkimuksella selvitetään potentiaalisten hakusanojen hakuvolyymi ja kilpailutilanne. Hakusanatutkimus vastaa muun muassa seuraaviin kysymymyksiin: Millä hakutermeillä yrityksesi palveluita etsitään? Millä sanoilla tavoitat ostovalmiit henkilöt? Millä hakusanoilla sinun on realistista sijoittua hyville hakusijoituksille?

Hakukoneoptimoinnista ajatellaan yleens, että se on erillinen toimenpide, joka tehdään verkkosivuille kerran ja that’s it. Todellisuudessa jokaikinen koodinpätkä vaikuttaa siihen, miten Google tarkastelee ja arvioi sivustoasi, sekä sivujesi vastaavuutta käytettyihin hakusanoihin. Googlen algoritmipäivitysten ja muuttuvan kilpailutilanteen vuoksi hakukoneoptimointia suositellaan tekemään jatkuvana.

Ota yhteyttä hakukonemarkkinoinnin osaajiin ja tilaa ilmainen verkkonäkyvyyden auditointi!

Hakukoneoptimoinnin toimenpiteet

Hakukoneoptimointi voidaan yleisesti jakaa kahteen osioon. Google kuitenkin painottaa myös sivuston käyttökokemusta ja käyttäjäsignaaleja.

1. Sivuston sisäinen SEO

  • Sisältö ja teksti
  • URL-osoitteet
  • Metatiedot
  • Kuvien Alt-tekstit
  • Otsikot ja Heading-tagit
  • Navigaatio ja sisäiset linkitykset
  • Tekninen SEO: Sivustokartta, sivuston nopeuden ja käytettävyyden parantaminen

2. Sivuston ulkoinen SEO

  • Muilta sivuilta saapuvien linkkien rakennus
  • Sosiaaliset signaalit

Miten hakukoneet toimivat?

Katso alta havainnollistava video, niin saat lisää tietoa miten hakukoneet toimivat!

Parhaan hakukonenäkyvyyden saavuttamiseksi suosittelemme hakusanamainontaa osana hakukonemarkkinointia.

Hakusanamainonnan avulla voit näyttää mainoksiasi hakutulossivun hyvillä sijoituksilla, vaikka sivustosi ei yltäisikään luonnollisissa tuloksissa ensimmäiselle sivulle. Tutustu Google-mainontaan ja lue lisää hakusanamainonnan mahdollisuuksista!

Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, voit lukea lisää hakukonemarkkinoinnista myös digimarkkinoinnin blogistamme.