← Takaisin

Google-mainonnan tärkeimmät muutokset 2021

| Juho-Petteri Kiviranta

Vuosi 2021 ei ehkä maailmalla ollut vielä paluu normaaliin jota toivottiin, mutta Google jatkoi tapansa mukaan palveluidensa päivittämistä vuoden mittaan. Vuosi toi mukanaan palveluiden suoraviivaistamista mutta samalla myös vaihtoehtojen vähenemistä. Tässä blogissa otetaan katsaus menneen vuoden suurimpiin uutisiin Google Adsin maailmasta.

 

Hyvästit laajennetuille tekstimainoksille

 

Google ilmoitti loppukesästä, että se poistaa hakumainosten valikoimasta laajennetut tekstimainokset kesällä 2022. Tämä tarkoittaa sitä, että responsiivisista hakumainoksista tulee vakio vaihtoehto tänä vuonna. Kirjoitin tästä blogin viime vuonna. Mainostajien on hyvä varautua tähän muutokseen ajoissa ja halutessaan luoda ikivihreitä mainoksia, jotka voivat olla päällä muutoksen jälkeenkin. Kannattaa myös viimeistään nyt luoda responsiivisia mainoksia, jos sellaisia ei vielä ole. On kiintoisaa seurata, miten tämä tulee vaikuttamaan mainosten tuloksiin tulevina vuosina.

 

Hyvästit myös laajan vastaavuuden tarkentamiselle

 

Laajan vastaavuuden tarkentaminen, tunnetummin broad match modifier, koki myös auringon laskunsa vuoden 2021 aikana. Aiemmin tällä tavalla pystyi tarkentamaan laajoja hakusanoja hakukampanjassa. Nykyisin nämä ominaisuudet on leivottu yhteen phrase matchin kanssa. Tämä lisää phrase matchin käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä entisestään.

 

Läpinäkyvyyttä mainontaan

 

Google otti viime vuonna askeleita tehdäkseen mainoksista ja mainostajista läpinäkyvämpiä. Asiakkaille tämä näkyy esimerkiksi Display, video ja shopping mainoksissa “about this ad” kohtana. Täältä asiakas näkee muun muassa, että millaisia muita mainoksia mainostajalla on tällä hetkellä päällä. Mainostajana paras tapa suhtautua tähän on tuottaa laadukkaita mainoksia.

 

Mainostajien puolella Google on alkanut kyselemään vahvistuksia mainostajan henkilöllisyydestä, esimerkiksi alv- todistuksen ja henkilötunnusten muodossa. Tämä on Googlen tapa varmistua mainostajien luotettavuudesta. Toimenpiteet varmistukseen ovat selkeät ja ilmoitus tästä tulee hyvissä ajoin. Toimenpide kannattaakin hoitaa mahdollisimman pian pois alta ennen takarajaa, koska muuten mainosten näyttäminen lopetetaan.

 

Päivityksiä shopping- kampanjoihin

 

Loppuvuoden 2021 kaupparyntäystä varten Google teki päivityksiä shopping- kampanjoihin. Päivitys antaa asiakkaille mahdollisuuden tukea esimerkiksi pienyrittäjiä, naisten omistamia yrityksiä ja eettisesti tuotettuja tuotteita. Myyjät voivat lisätä nämä seikat tietoihinsa, jos kuuluvat näihin ryhmiin. Päivitys helpottaa myös asiakkaita etsimään tuotteita toimitusajan ja ilmaisten palautusten mukaan. Ihmiset arvostavat nopeaa toimitusta ja maksutonta palautusta, joten näitä kannattaa mahdollisuuksien mukaan tarjota asiakkaille.

 

Kiitos blogin lukemisesta!

Juho-Petteri Kivirannan blogeja digimarkkinoinnin maailmasta julkaistaan joka kuukauden kolmas viikko. Uudet blogit pystyt tilaamaan suoraan sähköpostiisi uutiskirjeemme kautta!